Thursday, September 3, 2009

Tidak Kesampaian..

Aku tak tahu nak rase ape sekarang. Aku tak tahu ape yang mereke semue mahukan. Memang la kebahagiaan tu misi semue org dalam dunie ni tapi kebahagiaan yang macam mane yang kite mahukan sebenarnye!!!? Melalui kesusahan orang lain? Adekah mereke semue berpuas hati, berbahagie selepas harapan dan impian orang lain dihancurkan? Memang aku tak tau ape yg sepatutnye aku rase. Mungkin aku perlu rase marah, sebab tersepit dgn masalah mcmni. Atau mungkin aku perlu rase sedih bile rase diri seolah2 teraniaya. Dan apakah mungkin aku perlu rase gembire bile mengenangkan semue yang berlaku ini ade hikmahnye? Oh tidak. Aku tak tahu. Ape pointnye semue perasaan2 tu? Adakah masalah aku boleh selesai dgn hanye merase marah, sedih atau gembire?

Macamane pon aku tak kesah sebenarnye. Lantak dorang la nak marah ke, nak mengate atau nak dengki kat aku. Kalo dorang rase dgn menghancurkan harapan aku dorang boleh bahagie, aku redha. Kalo dorang rase itulah sebaik-baik keadilan buat mereke dan seluruh isi dunie, aku redha. Kite manusie mmg diciptakan unik kerane kite mempunyai harapan dan cite2. Itulah sebabnye aku tak kesah akan ape yg TELAH terjadi. Harapan hanye tinggal harapan. Tapi biar pon satu harapan telah terkubur, tak bermakne semue harapan mati same. Harapan dan impian manusia akan sentiase lahir semule walau berape kali ianye dihancurkan. Hanye mase menjadi penentu.

Tahniah kerane berjaye membuatkan hatiku berbunge walaupon hanye seketike. Dan terime kasih kerane merampas semue harapan aku. Aku amat menghargai usehe2 murni kamu semue.

Ternyate bahawa rezeki aku sememangnye bukan di sane, bukan jua di sini. Entah di mane, aku sendiri tak pasti. Cumenye aku harap aku dapat terus berdiri dan melangkah. Kini aku terpaksa berhadapan dengan beberape persimpangan lain dan aku tak tahu ape yang menanti di sane. Yang pasti, aku mesti memilih salah satu darinya utk meneruskan perjalanan ini. Entahlah. Mungkinkah ada lagi insan2 berhasad dengki seperti itu menanti aku di sini? Aku tak tahu..

Mungkin aku telah melakukan tuduhan yang tidak berasas. Andai aku silap, sejuta kemaafan aku pohonkan. Tapi bagaimane jike semue ini benar2 angkare mereke...

redha?

Dan mintak maaf jugak kepade semue kawan yang tertanye2 atau yang pure2 mengambil berat (haha). Don worry, korang sume bkn mcmni, kan? Thanks kerane mengambil berat, really appreciate that. Tapi berkaitan kisah sebenarnye, segalenye akan aku ceritekan, cume jangan ditanye bile.

Anyway, ade satu perkare yg membuatkan aku excited sebenarnye. Meskipon rase mcm kecewe, sedih, marah dan sebagainye, dlm mase yg same aku sebenarnye rase teruje. Aku tertanye2 apakah kesudahan cerite aku ini. Kehidupan ini ibarat satu pementasan. Ade watak protagonis, antagonis, ade plot2 seperti permulaan, perkembangan, klimaks, kesudahan dan sebagainya. Then ade jugak konflik2, kisah2 suke dan pelbagai lagi cerite2 duke dimuatkan bersame. Yang pasti semue inilah yang mewarnai dan menghidupkan pementasan kite dalam tidak sedar. Dan for some reason, aku rase, aku mmg memerlukan plot2 sebegini dlm kisah aku ni. Bukan ape, aku just tak nak kehidupan aku plain je mcm kehidupan seekor haiwan. Dilahirkan, dibesarkan, berdikari, berketurunan dan mati begitu sahaja. Walau pon kisah2 aku ni tak semuenye menarik dan indah tapi aku tetap bangge. Setidak tidaknye, adelah jugak cerite utk aku kongsikan pade generasi aku kelak.





501

2 comments:

AkMaR said...

nmpknye ini betul2 post meluahkan perasaan.
tp sbb aku x tau sgt kisah kau, so aku x fhm lgsg kisah dlm post ni.
nk main teka2 mmg la blh, tp nti tiba2 salah teka plk.
tp x mengapa, asalkan aku baca. =)

Asip Hussin said...

thanks for reading. biase la, spice of life. bukan semuenye manis. dlm mase yg same, yang pahit itu jugak tak semestinye tak sedap..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...