Monday, September 28, 2009

Kenangan Itu


Kenangan indah, kenangan pahit..

Bilang pade gw, siapa di dunia ini ga punya kenangan? Selagi seorang itu bergelar manusia, pasti die punyai pengalaman dan kenangannya yang tersendiri. Tapi adakah kita bahagia dengan kenangan-kenangan lampau kita?

Entah bile aku develop mende ni.. Dari hari ke hari, aku seolah2 semakin jauh dan cube melarikan diri dari kenangan2 aku. Aku cube melupekan bagaimana kali pertama aku belajar mengayuh sepeda. Aku cube melupakan bagaimana kali pertama aku menjejakkan kaki ke sekolah. Aku cube melupakan dengan siapa aku bermain dahulu. Aku cube melupakan kenangan2 indah sewaktu di sekolah rendah.
Di dalam kotak ingatanku tersimpan jutaan kenangan2. Aku pernah menerima surat misteri dari seseorang sewaktu di sekolah rendah, ayatnya berbunga2. Aku pernah kepatahan tangan akibat kecuaian aku sendiri. Aku juga pernah bergaduh dengan kawan aku sehingga terjadinye adegan kejar-mengejar di waktu kelas sedang berlangsung. Menduduki peperiksaan bersama teman2. Bergembira sewaktu keputusan diumumkan. Menangis tatkala berpisah dgn teman tersayang. Semuenye merupakan kenangan yang sentiasa bermain-main di fikiranku.

Aku masih ingat, dahulu aku bukanlah seorang yang outstanding. Walaupun keputusan akedemikku agak baik, tetapi secare keseluruhan, aku bukanlah kebanggaan warga sekolahku. Kepimpinan bukanlah bidangku. Jiwaku bukan pada sukan. Ketika semue rakan2ku gembire bermain di padang, seorang remaje berkelana di bawah pepohon rendang..melangu di pondok kecil. Aku hidup dalam duniaku sendiri..

8A dan 10A? whats the point? Aku gembire dengan pencapaian aku tp jauh di lubuk hati aku tertanye, untuk ape aku bergembire? Adakah kerane keputusan tersebut keliatan cantik? Atau kerane sudah menjadi budaya masyarakat, gembire bile mendapat keputusan sedemikian. Aku tak mengerti..

Aku minat kesenian dan pasukan beruniform. Kraf dan kawad adalah sesuatu yang amat indah buat aku. Tapi itu semue telah lame berlalu, minat hanye tinggal minat dan aku tidak berpeluang mengembangkannye lg. Menyertai Program Khidmat Negara. Itulah kali terakhir aku berase benar2 puas dan gembire. Aku bebas menyertai sesuatu yg aku minati. Tp tak lame, sekadar 3 bulan.

Aku bertemu pula dengan teman2 baru di kolej. Kesemuanya unik dan memiliki karekter yg menarik. Belajar bersama kalian merupakan kenangan yg indah buat aku. Bgaimana aku mengusik teman di sebelah, bgaimana kita bersama meraikan harijadi seorang teman, bgaimana kite same2 terlewat mendatangi dewan peperiksaan...semuenye masih jelas di kotak ingatanku.

Tapi... Kini sesuatu telah terjadi. Kini, aku lagi coba untuk melenyapkan semua ingatan2 ni. Sebolehnya aku mahu melupakan semua kenangan2 yg tercipta ini. Biarpun manis, biarpun pahit..ia amat menyakitkan. Setiap kali aku terkenangkan semue ni, entah knp tibe2 aku perasaanku berbaur, rase terkilan dan kecewa. Aku tak mahu kenangan2 ni! Dengan siapa aku berkawan dahulu, di mana aku bersekolah dahulu, apa yg pernah aku lakukan dahulu, semuanya aku tak nak ingat lagi.
Tak boleh ke aku hanye hidup in present? Bangun tidur tanpa sebarang ingatan dan kenangan lampau. Mencapai matlamat hari tersebut, tidur semula dan melupakan terus apa yang telah aku lakukan pada hari itu. Tiada word future, tiada word past..yang ade hanye present..

Itu mustahil...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...