Tuesday, September 1, 2009

of Katil Aku

Pernah tengok cerite Lord of The Rings? Baru2 ni aku berpeluang menonton ketige2 episod dari sekuel filem epik ini. Owh, tentang filem ni, kebanyakan filem2 yg aku minat adelah filem2 superhero dan filem2 yg bersambung, ape kate org...sekuel la, contohnye mcm Lord of The Rings ni. Filem lain plak termasuk la citer Terminator, Jurassic Park, Star Wars, Harry Potter (kurang minat sikit), Spiderman dll. Filem2 mcm ni kalo sekali da ade dalam simpanan aku, make selame-lamenye la akan berade di situ tidak seperti nasib filem2 lain seperti cite ... aku tak ingat la ape tajuknye, sebab da byk sgt yg aku delete. Filem pertame sekali yg pernah aku simpan dlm laptop aku ni adelah citer Transformers (2007) sebab time tu aku baru ade laptop. So tiap2 hari le aku tgk citer ni oleh kerane hanye citer ni je yg ade. Mase tu laptop aku suci dan bersih serte terpelihare dari noda dunia tak mcm skrg haha. Skrg da hampir penuh dah harddisk aku ni, disumbat dgn file jpeg, gif, avi, mp3, mp4, mpeg, doc, docx, ppt, pptx dan mcm2 lagi la, maleh aku nak taip sume.

Tapi sbenanye aku bkn nak cite pasal filem ape yg aku minat atau perkhabaran laptop aku, tapi ttg katil aku. Kalau dalam citer Lord of The Rings tu, cincin yg dibawa oleh Frodo merupakan cincin yang membawa kesusahan kpd Frodo dan semue orang di sekelilingnye. Semue mahu mendapatkan cincin tersebut sehingge boleh pulak berlakunye peperangan, perkelahian, pertumpahan darah, hilang sahabat, konflik musuh dalam selimut dsb. Hanye kerane sebentuk cincin pelbagai masalah dan tragedi tercetus. Lepas tu pulak melibatkan pelbagai kaum dan bangse seperti golongan orang kerdil, org bunian, manusie, pokok hidup, orc, ahli sihir dan sebagainye. Dari mule citer sampai la ke akhir, misinye hanye satu - memusnahkan cincin tersebut. Puas le aku memikirkan, knp la aku tertarik nak menghabiskan maseku selame 12 jam menonton cite pelik ni haha.

Eh, bile nak masuk cite pasal katil aku ni? Ok, citernye begini. Katil aku dgn cincin LOTR tu mmg saling tak tumpah. Jike cincin tu membawe kesusahan kepade Frodo, katil aku plak memberi kesusahan kepade aku. Sekirenye aku bercadang mahu melakukan sesuatu yang baik, seboleh2nye aku akan mengelak dari mendekati katil aku. Misalnye belajar atau membace buku. Katil aku seolah hidup dan sentiasa memanggil2 aku supaye mendatanginye dan bile sekali aku dah berbaring di atas katil ini, amat susah sekali utk aku meninggalkannye. Jadi tidak hairanlah kalo aku katekan aku berupaye berbaring di atas katil tanpe membuat apape selame lebih dari 5-6 jam dan ini belum lagi termasuk waktu tidur yg lebih kurang 7-8 jam. Brape jam sume? Ade la dlm 14-15 jam. Kebanyakan waktu aku dihabiskan di atas katil ini. Melayari internet, membace komik, melukis kartun, mendengar radio...semuenye dilakukan di atas katil ini.

Walau di mane aku berade, hakikat ini tetap tidak berubah. Katil aku ni pulak bukan la katil kt rumah aku je tetapi katil2 lain jugak turut memiliki semangat yang same. Selagi katil itu bergelar 'katil aku' make tidak kire la di mane katil itu berade, di dorm asrama, di bilik kolej, di hotel pelancongan atau di mane sahaje. Seolah2 ade satu sumpahan meresap ke dalam setiap katil yang aku ade. Aku menjadi keliru dan bercadang mengkaji asal-usul katil2 aku ni tetapi akhirnye aku hampa sendiri. Belom sempat aku memulekan apape kajian, katil aku terlebih dahulu mempengaruhi aku supaye berbaring di atasnye. Aku curiga. Adakah katil2 aku ini merupakan katil2 yang disumpah oleh masyarakat purba? Rasanya tidak kerane katil2 ini dihasilkan tidak smpai 10 tahun yg lalu. Jadi dari mane dtgnye fenomena aneh ini? Terlalu empuk dan selesa sehingga tidak mampu aku describekan.

Misteri katil ini tidak terhenti setakat disitu. Katil2 ini jugak mempunyai kuasa utk menyerap tenaga dan keinginan seseorang. Apabila aku baring atas katil ni, aku da tak kuase lagi nak buat keje lain, aku just terpikir nak tidur je. Walaupon waktu tu aku mempunyai keinginan yang kuat utk melakukan sesuatu, semuenye hilang begitu sahaja sebaik sahaja berada di atas katil ini..Alangkah peliknye kejadian katil ini.

Walaumacamane pon, semue ni hanyelah khayalan aku semate-mate. Katil ini sebenarnye same sahaje seperti katil2 lain. Tiada sebarang sumpahan atau puaka meresapi katil ini. Aku sedar akan hakikat kejadian katil ini dan hakikat diri aku sendiri. Yang bersalah adalah aku kerane membiarkan diri dibaluti kemalasan yang amat, selepas itu pelbagai alasan dicipta dan katil pula yang dipersalahkan. Inilah ape yang berlaku pade aku semase di rumah dan di kolej dahulu. Dek kerane termakan oleh desakan nafsu tido yang menggile, pelajaran serte aktiviti harian aku terabai. Di kolej dahulu aku cube memperbetulkan kesilapan aku tetapi bile aku mule menyedarinye, segale2nye dah terlambat. Masa utk aku menyiapkan diri dgn ilmu2 bergune utk ke dewan peperiksaan semakin suntuk. Andai masa ini mampu ku putar semahuku, sudah pasti sahaja sejak hari pertame lagi aku akan cube menjauhi katil aku dan belajar di tempat yang sesuai, yakni tempat yang jauh dari katil aku. Tapi itu tidak mungkin berlaku dan aku mempunyai satu prinsip iaitu 'ape yang berlaku, biarkan ia berlalu..aku tak kan kesahkan walaupon sekali sekala datang juga perasaan kesal'. Yang perlu diambil beratkan adalah masa hadapan ku. Yer, aku pernah tersungkur dan mmg aku kesal akan ape yang terjadi. Tapi aku tak kesah dan bersyukur kerane diberi peluang kedue.. Tekad aku kali ini, aku sama sekali tidak akan mengulangi kesilapan lalu.

Mungkin aku kehilangan rakan2 kerane kesilapan aku dahulu. Mungkin aku terpisah dgn teman2 kerane kealpaan aku dahulu. Tapi siapa tahu mungkin itu adalah yang terbaik buatku, jadi aku tak dapat melihat ape pointnye utk aku bersedih atau kecewe. Cumenye, aku harapkan, pemergian aku kali ni mampu membawa satu perubahan pada diri dan care pemikiran aku. Mudah2an aku selamat semase di perantauan kelak.





945

2 comments:

AkMaR said...

itu la sebabnye aku study kt library...
walaupun library intec itu sejuk gler gler smpai nk beku kuku jari tangan aku, aku still setia pada library tu.
library imu pun sama.
tp kenapa library?
sebab library xde "katilku".
haha....

Asip Hussin said...

haiz (saje tiru ko)..mmg bahaye la katil ni. sape la agaknye yg memule cipte katil ni? dulu aku slalu study kt stabak cemare, penah gak try bertape kt library, tp mcm yg ko kate tu la..ice age. anyway, lepas ni aku nak study je kt mane2, yg penting, jauh dari katil.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...