Wednesday, December 30, 2009

Masa Bukan Emas

Rase-rase korang la ape yg menariknye tentang kehidupan kite ni? Yer, walau sebanyak mane pon yg kite tau, still ade lagi mende yg kite tak tau. Cube tanye Albert Einstein, "macamane nak buat helikopter yang boleh menyelam?" mesti la die kate die tak tau, or atleast kalo die eksen, die akan kate "saye belom tau".

Actually tak ade ape yg mustahil utk dipelajari dalam dunie ni. Selagi suatu ilmu tu berkaitan dengan teknologi duniawi dan tidak ade percanggahan dgn agame, ianye boleh dipelajari dan dipraktikkan. Contoh teknologi yg xleh dicipte ade la mesin mase yg membolehkan kite travel ke mase lalu or hadapan dgn sewenang-wenangnye. Ini telah jelas dinyatekan pade surah al-Asr dalam al-Quran.

"Demi masa, sesungguhnya manusia dalam kerugian, kecuali orang2 yg beriman dan beramal soleh, dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran". Kalaulah satu hari nanti manusia berjaye mencipte time-machine ni, maknenye manusie akan sesuke hati pergi ke mase lalu dan mengubah sejarah2 yg tak best misalnye tragedi 13 Mei ke, 11 September ke, 26 Disember ke dll. Kalau la semue sejarah tu diubah utk kepentingan diri sendiri, make x adelah kerugian buat manusia dan ayat dari surah tersebut akan terbukti salah.  Dan orang yang tak termasuk dalam golongan rugi itu pula adalah mereke yg berpesan dan mengingatkan. Suatu peringatan hanye dibuat sebelum sesuatu terjadi. Jadi kalo manusia berjaye menguasai elemen mase ini, make ayat "berpesan-pesan" tu pon akan terbukti salah la karena utk ape nak berpesan-pesan kalau kite boleh mengubah ape yg telah terjadi.

Contohnya:
-Mak pesan pade Ali supaye bawak moto pelan2. Ali degil dan ditabrak lori. Ali terlantar di hospital dan menyesal karena x dgr pesanan maknye.
-Sekirenye Ali ade mesin mase, die boleh kembali ke mase lalu, die akan bawak moto pelan2 karena die tahu sekirenye die bawak laju2, dia akan ditabrak pade hari itu.

Nah lihatlah, kalo la ianya semudah itu, tak perlu la maknye bagi apape pesanan. Biar je anak die kene langgar sebab die tau, even kalo mati sekali pon, die boleh diselamatkan dgn mesin mase. Namun itu tak akan terjadi karena ayat tersebut akan sentiasa terpelihara kesahihannya walaupon secanggih mane sekalipon teknologi yg tercipta.

Masa. Elemen alam ini sentiase membuatkan aku rase kagum tak sudah. Bile aku melihat jarum saat bergerak, pernah aku terfikir, adakah possible utk aku menghentikan gerakan masa even sesaat? Adakah sesiape di dunie ini yang mampu memutar waktu kebelakang atau mempercepatkan masa kehadapan? What a silly question. Alangkah misterinye masa ini. Cube kite luangkan sedikit waktu, perhatikan pergerakan jarum jam itu selame satu jam. Mesti kite akan terfikir.."lamenye nak satu jam". Sebaliknye, jike kite menyibukkan diri dengan melakukan aktivti yang kite sukai, dalam tidak sedar kite akan merasekan "eh, dah seminggu berlalu. Rase macam baru semalam je". Nah, betul tak ape yg aku kate. Ianya aneh dan sungguh misteri.

Masa itu bukan emas sebab masa itu terlalu berharga. Tiada suatu apapun yang setanding nilainye dengan masa. Even kalau kite punya emas sejuta karat sekali pon, kite tak kan mungkin mampu membeli mase even sesaat. Bayangkan jike kite mampu menjual mase kite kepade orang lain, agak2nye berape harge utk sesaat? Kalau aku la, aku akan letak harge sejutajutajutajuta (dlm euro)..or even lebih dari itu hanye utk sesaat yg aku jualkan. Tapi itu semue tak kan terjadi sebab ianya adalah mustahil...





 544

1 comment:

Anonymous said...

'those who know everything is the master of none'.

fikir2kn

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...