Saturday, December 26, 2009

Ouch...

Ouch...sakitnyeeerr~

Sekirenye kite dicederakan secare fizikal, yang sakit adalah anggota badan kita. Mungkin bahagian yang sakit itu akan berdarah atau luka sehingga membuatkan kite susah nak bergerak dan sebagainye. Bahagian tersebut juge mungkin sukar dicapai lantaran kepedihan dan kesakitan yg ditanggung. Tapi bagaimane pulak dgn istilah SAKIT HATI? Sakit hati membawa dua erti. Pengertian terus dan jugak pengertian halus. Secare direct (terus) sakit hati mungkin disebabkan oleh penyakit2 seperti kanker hati dan sebagainye manakala secara halus (literally) sakit hati disebabkan oleh jiwe yg tercedera. Apa ertinya? Semua orang faham rasenye...

Punce sakit hati itu adalah berbagai. Mungkin bile kite rase dikhianati, kite akan sakit hati. Atau bile teman kite tak lagi mengendahkan kite atau membelakangi kite dalam suatu hal..itu juga bisa menyebabkan sakit hati. Ade insan yg immune terhadap sakit hati ini sebenarnye. Mereke adalah insan2 yg tak kesah akan hal2 yg berlaku di sekelilingnye. Luckily insan tersebut bukanlah aku.

Manusia diciptakan dengan hati yang fragile dan berubah-ubah. Kadang-kala kite rase gembire, ada masa kite rase sedih, dan ade ketikanya kite akan rase marah dan SAKIT HATI...mungkin orang akan menuduh kite sensitif bile kite sakit hati apabila teman2 kite meninggalkan kite kebosanan. Mungkin orang akan kate kite kebudak2an bile kite sakit hati atas hal2 yang kecik mcmtu. Tapi ape yg terjadi adalah di luar kawalan dan dugaan kite. Kite x boleh la sesuke hati nak memilih perasaan kite sendiri..ibarat menjawab soalan objektif, "apakah perasaan anda? A: marah, B: sedey, C: happy" dsb. Perasaan itu datang dengan sendiri tanpe diundang. Dan sekali perasaan SAKIT HATI tu datang, kesannye amat dahsyat sekali. Mungkin kesannye adalah pergaduhan, kehilangan teman mahupun peperangan.

Sekirenye perasaan SAKIT HATI ini tak dibendung, dan perkare yang menyebabkan SAKIT HATI itu dilakukan berulang berkali-kali..ini bakal menyebabkan timbul suatu gejale lain yg dipanggil MAKAN DALAM. Simptomnye bise terlihat pade perubahan sikap dan tingkah laku insan yang tertular MAKAN DALAM itu sendiri. Mungkin die x lagi berminat nak bertegur sape dgn orang sekelilingnye. Mungkin jugak die tak lagi berminat utk keluar makan atau bergembire even die diajak..dan banyak lagi..

Kadang-kala kite tak sedar jike kite membuatkan org lain terase hati sampai mcmni. Atau mungkin kite sedar tapi memang sengaje buat mcmtu utk kasi die sakit hati. Walau ape jue sebab dan alasannye, kite harus beringat dan selalu sedar bahwa sakit hati bukanlah sesuatu yg boleh diambil ringan. Mungkin kite rase, "lantak ko la ko nak saket hati, kawan aku ramai lagi. Ko xde pon aku x kesah". Kalau macamtu la ape yg dirase..xpe la. Biarkan die. Takkan la kite nak marah org2 yg mcmni, kan? Mudah2an kite same2 diberi petunjuk...






431
p.s: Post ini bukan ditujukan pade sape2..cume luahan hati si penulis yg agak sedikit terase. Sebab ape? u can say, "because somebody is being too sensitive"..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...