Sunday, December 20, 2009

Pilihan Di Tangan Anda




Jangan sekali-kali kite mengatekan "saye tak ade pilihan". Aku tak percaye. KITA SENTIASA PUNYAI PILIHAN!! Cumenye kadang2 kite tak nampak pilihan-pilihan yang ade. Sebab ape? Mungkin kite terlalu fokus pade sesuatu sampaikan terlepas pandang pade ape yg ade di sekeliling kite. Mungkin sebab kite terlalu takut utk memilih jalan yg lain karena bimbang jalan tersebut x mendatangkan hasil yg diharapkan. Mungkin karena kite ego dan terlalu menurut hawa nafsu. Atau mungkin karena kite dah putus harapan utk mengakui kekuatan diri kite sendiri.

Ape yg aku cube sampaikan ni?
Sebesar mane pon masalah yg kite hadapi, atau sedahsyat mane pon rintangan dan cabaran yg datang, kite sentiase ade pilihan. Memang tak dapat dinafikan, terlalu banyak godaan yg muncul dalam pade kite menjalani kehidupan ini. Ada suara2 halus yg sentiasa berbisik menggoda kita, dan ia tidak pernah sekali pon berputus asa dlm mengajak kita melakukan kemungkaran. Adakalanya bisikannya jelas dan terang, dan tahniah, kita mampu mencegah diri. Tetapi ada ketikanya ianya halus, terlalu halus sehinggakan kita tidak sedar bahwa kita telah pon terperangkap. Apa yg terjadi seterusnya? Kita sendiri yg mencampakkan diri kita ke lembah kebinasaan. Hanya karena terleka, kita terpedaya...berdosa. Habis kotor diri kita...

Namun segalanya masih belum terlambat. Allah Maha Penyayang dan Maha Pengampun. Setiap kali kita melakukan dosa, segeralah bertaubat, InsyaAllah diampunkan. Namun apakah makna taubat tersebut jika kite masih lagi terus melakukan kemungkaran yang sama. Tidakkah kita berasa malu?

Mencegah itu lebih baik dari mengubati. Cegahlah diri dari terjerumus ke lembah kebinasaan itu. Mungkin godaan yg dtg itu terlalu sukar utk kita tepis, namun percayalah kita sentiasa ada pilihan. Melakukannya dan menyesal di kemudian hari, atau meninggalkannya dan bergembira sepanjang hayat. Pokoknya cuba tanya diri sendiri, adakah kita beriman? setebal mana iman kita? adakah iman itu mampu mencegah kita melakukan perkare tersebut? Jike tidak mampu, kite sentiase ade pilihan utk memperbaiki dan memperkukuhkannya. Jangan biarkan diri kite hanyut dengan alasan yg bodoh seperti "iman aku memang tak kuat, nak buat macamane.." Alangkah ruginye..

Yang sedang marah,






328

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...