Tuesday, December 8, 2009

Penyuluhan Kesehatan

whooa, da 3 bulan aku kt sini yerk. Aku da malas nak tulis2 blog ni tp kalo ade org nak tanye apsal aku still tulis, suke ati aku la! Ni kan blog aku hehe.

Satu sem ade byk blok. Satu blok ade byk subjek. Satu subjek ade manyaaak susah! Adoiyai. Tapi fortunately kebanyakan subjek masih lagi berjaye diluluskan oleh aku. Cuman 1 jer yg tak lulus setakat ini yaitu....Filsafat! Aku pon naik heran la, mane tak heran, study filsafat macam xde apape erti jer dlm bidang yg aku amek ni. Di saat orang lain bersemuka dgn gambar2 seperti tali perut, tali pusat dan tali2 lain yg mungkin ade dlm badan ketike blaja anatomi, aku masih di sini menelaah modul2 yg serbe kehijauan. Inti modul ni plak sgt jauh dan hampir xde kaitan dgn dunia profesi aku kelak. Tapi dalam kebingungan actually aku akui gak kepentingan blaja mende2 ni sume. Aku bukan blaja dlm base omputih. Tempat aku blaja ni xde pon sonata musim salju, musim bunge2 cinte, summer scent or autumn in hy heart. Yang ade hanyelah musim cis-blackout-lagi-ke?, musim mangkuk-tol-la-banjir-ni, dan musim2 debaran gempa. So, demi untuk menyesuaikan diri dgn lingkungan baru ini, aku harus dan merase perlu utk mempelajari base tempatan. DAN..subjek2 yg mangkok2 itu adalah medium utama utk aku blaja base yg unik ini~

Dlm kesedeyian, sebenarnye aku bersyukur dihantar ke sini. Belaja erti hidup. Bukanlah maksud aku kalo kat tempat lain xleh blaja erti hidup. Tp di sini aku belajar erti hidup dalam ertikata hidup itu sendiri. Paham? Kalo x paham, nanti cuti sem aku ajar korang ttg filsafat yer. Ya, aku jarang mengalami kesulitan dlm hidup. Kalo di tempat aku dulu, semuennye aku kire..boley tahan la lengkapnye. Err..kat sini pon lengkap gak sebenarnye, tapi....(hoho, ade tapi di situ), not that lengkap la. Asal ujan sejam due, kompem banjir. Kalo x sampai lutut, atleast smpai ujung dahi. Black out da xde da, dulu slalu jugak le.

Aku blaja ttg masyarakat kt sini. Mcmane sistem2 die. Apakah Puskesmas, Posyandu, KB, KIA, NKKBS, PHBS, BAB, WC, Toga, Toma, Tomang, tongkang, kos dan jugak kontrak. Sumenye time kasih kepade silibus2 blok 1 dan 2.


Baru2 ni, aku didedahkan dgn skil Penyuluhan. Apakah itu penyuluhan? Penyuluhan merupakan suatu usaha memberitahu masyarakat ttg sesuatu yg berkaitan kesehatan agar masyarakat sedar, mampu dan mau melaksanakan konsep sehat tersebut. Assignment yg diberikan adalah makalah, poster dan presentasi penyuluhan itu sendiri. Aku dapat tajuk Perawatan Kehamilan. So aku kne suluh la makcik2 ngandung, kakak2 hamil serta nenek2 yg pernah hamil dan berkeinginan utk hamil lagi. Kene bgtau dorang sume ape yg harus dilakukan utk menjage kesehatan kehamilan mereke. Antarenye mkn mknn bergizi, olahraga, istirahat, jauhi narkoba, napza, jgn merokok dsb. Poster yg dibuat adalah sbg pemangkin atau pencetus supaye mereke dpt gambaran ttg ape yg harus mereke lakukan.

Sekian~


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...