Wednesday, December 16, 2009

Oh Ayam..



Secare tibe2 aku rase mcm nak citer pasal ayam. Kenape ayam? Sebab tibe2 ade plak sorang mamat ni post sumthing pasal ayam kt shoutbox aku tu haha. Tp ape kaitannye? Sukati aku la, blog aku. Ikot suke aku le nak citer pasal dinosor ke, ayam ke, baby ayam ke..

Sejauh mana kite mengenali ayam yg ade di dunie ini? Mungkin dari kecik lagi kite telah didedahkan dengan term seperti ayam goreng, ayam masak lemak cili api, kentucky fried ayam mahupon ayam golek. Tapi dlm kite tidak sedar, pengertian ayam bukan cuma setakat itu sahaja. Ianya tergantung atas penggunaan seperti apa atau sebagaimana adanya ayam itu. Misalnya perkataan ayam bakar. Yang akan hadir di minda kita mungkin adalah "sejenis makanan berasaskan ayam, yang dibakar di atas api, dan dihidang di atas pinggan, mengeluarkan bau yg best, serte menaikkan nafsu makan kite". Tapi dlm masa yg sama, ayam bakar juga mungkin membawa maksud, ayam kepunyaan lelaki bernama Bakar. See? nampak x perbedaannye?

Ayam yg dipelihara seperti ayam belande, ayam jepun, ayam serama, ayam bulu balik, ayam botak, ayam hutan, ayam kampung dan ayam telor, sudah pasti dimengerti oleh sume org. Ayam2 ini ade yg diternak dlm reban, ade yg dilepaskan berkeliaran dan ade pulak yg dibiarkan hidup dlm hutan. Aku pernah tertanye2, ape yg specialnye dgn ayam ni? Berkaki due, lari dgn laju. Kalo melintas tak reti tgk jalan, slalu aje melepak bwh kete aku mase aku tgh drive. Berkepak malangnye xleh terbang dan tp boleh melompat2. Yang aku bengangnye adalah ayam yg suke melepak atas kete aku. Pantang la lepas pandang sket, ade je yg bersemborono atas atas kete tu. Dan bile dishoooh~, akan tertinggal la stain2 yg menyakitkan mate dan hati yg digelar tahi ayam.

Ade juge dlm dunia ini yg digelar ayam tetapi secare alaminya, ia bukanlah ayam yg real. Misalnya ibu ayam. Ayam ini tidak boleh bertelur tetapi ia boleh beranak. Jumlah anak yg dihasilkan itu pulak tergantung, jike die melaksanakan program KB, maka berkemungkinan besar anaknya cuman dua doank. Bagaimana pula dengan bapa ayam? Ayam ini bertelur. Tapi telur yg diertikan bukanlah telur dalam ertikata telur itu sendiri. Dia bertelur tetapi tidak bisa mengeluarkan telur. Apakah ertinya? OhTidak... ibu ayam dan bapa ayam ini jike di dlm dunia nyata, mereke la perosak bangsa dan penjahanam anak2 gadis muda. Melakukan aktivitas tidak bermoral di malam hari dan mengaut keuntungan dr sumber yg haram.

Selain itu, ada juga yg dipanggil ayam tetapi sebenarnye ia adalah bunge. Contohnye bunge tahi ayam. Asal usulnya tidaklah pula dapat dipastikan. Mungkinkah bunga ini hanya berkembang jike dibajai dgn tahi ayam? Ataukah pada awal penemuannya ada tahi ayam tercelet di bunganya? Seyesly aku tak tau.

Pemakaian perkataan ayam bukan cuma setakat itu shj. Ayam kerap juga digunakan untuk mendeskribsi seseorang seperti dlm contoh ayat berikut, "minah tu tido2 ayam je tu", "mamat tu ajak2 ayam je" dan juga "ayam betol la ko ni". Ayam juga digunakan sebagai perlambangan buat beberapa company terkemuka. Misalnya Ayam Brand, Ayamas, dan Chicken Katsu.

Nah, lihatlah betapa luasnya pemakaian serte penggunaan perkataan ayam dalam dunia kite. Biar pon pade dasarnya ayam itu cumalah makhluk lemah dan tidak berdaya, tetapi nama ayam itu sendiri adakalanya memberi impak besar dalam kehidupan seharian kita dan telah banyak menyumbang jasa dalam kemajuan company2 terkemuka. Macamane pon, terkadang aku berase sedey sebab ade segelintir insan yg menyalahgunekan name ayam dan secare tidak langsung mengotori nama ayam tersebut. Bapa ayam, ibu ayam dan jugak hot chick. Penggunaan term2 begini harus di-ban kerana ia mencemarkan nama baik ayam yg tidak berdosa itu..

Tanpa ayam, siapalah kita.
Sayangilah ayam, stop killing ckicken without purpose!
Membesar tanpa ayam ibarat hidup tanpa arah tujuan.
Majulah ayam untuk negara.

Sekian~






603

3 comments:

Qila Rahim said...

pe yg ko mrepek ni asip o0iii??
stop merepek-ing la..!!

Anonymous said...

chicken katsu tu brand eh?...oo,baru tau ari ni..ahhaaa

Asip Hussin said...

sape plak kate aku merepek ni...adoiyai. aku sgt concern ttg ayam2 ni tau x. chicken katsu tu brand la, x caye tunggu la 4,5 taun lagi, mesti ade restoran kt dlm kampus tu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...