Saturday, December 12, 2009

Tamat Blok? Yuk, Kita ke DuFan~

"cellamak~" hanya itu yg mampu diucapkan oleh penulis setelah pulang dari Dufan (sbenanye byk lg yg die bley sebut contohnye perrrrghhh, walllawey!, mangngai, fuyyuzzz dsb tp die malas nak taip sume). Kepada anda di luar sana, tahukah anda apa itu Dufan? Dufan adalah durian fantasi~. Di sini merupakan taman yg ala2 fantasi bagi kanak2, remaja yg kekanak-kanakkan dan orang tua yg perasan konon2 dirinya masih lg kanak2 tp die tak brape nak sedar diri sangat.

Tempat ni x brape jauh bedanya dgn fanfeir2 lain yg bersepah around the globe (ceyy, speaking la plak haha). Di mana, di tempat inilah masyarakat akan mencoba pengalaman baru seperti roller kusta, cawan-gergasi-berpusing2, buaian2 yang terpusing, kuda2 yg boleh berpusing dan segale macam aktiviti yg memusingkan kepale. Keseronokan bermula sewaktu beratur lagi di mana pengunjung harus beratur selama lebih sejam sebelum dibenarkan mencoba mendalah yg hanye berpusing kire-kire 2 menit itu. Menyeronokkan, bukan? Selamat datang ke durian fantasi (DuFan)!

Penulis yg kepenatan sewaktu menaip post ini hanye sempat mencoba beberapa rides je disebabkan kesuntukan masa. Yang first skali adalah antung anting. Bunyinya hampir sama seperti anting2 tetapi jgn risau, anda tidak akan menemukan sebarang telinge di sini. Yang ada hanyalah kerusi dan tali. Konsepnya sama seperti buaian cumanya buaian ini berpusing di ketinggian 2 meter dan anda bolehlah mendengar jeritan yg dibuat2 (konon2 gempak la mende tu padahal biase je).

Seterusnya penulis mencoba ride yg diberi nama ombang ambing. Kenapa dinamakan begitu? Mungkinkah ada kaitannya dengan kumbang atau kambing? Yang itu tidaklah pula dapat dipastikan oleh penulis kerane time tu penulis hanye pikir nak nek mende tu je, langsung x terpikir pon nak pikir makne name yg dipikirkan tu. Best, seronok dan menghiburkan. Semuenye tergambar di wajah-wajah pucat pengunjung yg mencoba. Apabila tibanya giliran penulis, penulis terdengar ade orang menjerit "woi, aku nak turun!!!" .....tanpa menyedari jeritan itu sebenarnya berasal dari mulutnya sendiri. Mendebarkan, bukan?

Rajawali merupakan ride ketiga yg dipilih. Lebih tenang dari aktiviti sebelumnya dan bebas dari antri yg panjang. Penulis agak puas hati. Next was Niagara. Di sinilah tempatnye penulis kebasahan bajunye (kuang asam btol mala'un2 yg dok blakang aku tu haha). Macam roller kusta, tapi ade air. Tu je la. Tapi yg mangkoknye adalah aku kene berator lame gile babas semate2 nak men menatang ni yg rasenye x sampai 5 menit kot. Siot tol antri die, pulangkan balik mase aku! Melepas aku nak cube Tornado tu.

Disebabkan penulis x dapat men Tornado tu, make ride bername kicir2 menjadi aktiviti puncak buat penulis. Bagaimanakah konsep ride ini? Sewaktu menaiki menatang ni, anda akan merasekan seolah2 anda disangkut pada kincir angin lalu diputar2 dengan kelajuan mencapai kelajuan cahaya sehingga anda merasakan "lebih baik kalo aku x naik tadi". Lepas tu bile da turun anda akan berkate pade teman2 yg belom naik "wooo, best gile, rugi kalo x naik~" bagi mencover perasaan cuak yg membuatkan anda macam nak ter____(fill in de beleng wit de korek angse). Macam tu la ride die. Biase la..hidup inikan penuh dgn kepura2an~

Bile hari da gelap, penulis dan rakan2 mencoba la pulak ride yg agak rileks seperti ferris wheel ni. Ketike itulah penulis terfikir sesuatu yg bermakna buat dirinya..."sebenarnye hidup kite ibarat roda, kadang2 di atas, kadang2 di bawah. Bile berade di atas seringkali kite terfikir untuk terjun ke bawah tetapi bile berade di bawah kite akan terfikir "alaa, da abes ke ferris wheel ni~?".

Masa semakin mencemburui penulis. Kegelapan malam membatasi aktiviti seterusnya...sebagai penutup penulis mencoba game perang bintang, rajawali (lg skali) dan antung-anting (juga lagi skali). Akhirnya pada jam 8 mlm, pulanglah penulis bersama teman2nya. Pulang bersama hati yg gembira, kaki yg kurang gembira dan perut yg tak brape nak gembira. Satu hari di DuFan. Terime kasih Dufan kerana menghabiskan duit dan masa aku. Dan terime kasih juge kepade teman2 yg menjerit2 kt telinge aku serte membasahkan baju aku. JASA baik kalian akan terbalas satu hari nanti...............






p/s: yg di atas sekali adalah gambar kaki penulis yg telah byk berjasa sepanjang hari ini. Ia akan terus diabadikan di dlm post ini bagi mengenang pengorbanannya yg tidak berbelah bagi, membawa penulis pergi lebih jauh...terima kasih wahai kakiku.
680

6 comments:

fastralevia said...

sama-sama..

lain kali aku basah lagi ganas..

sampai kau trauma dengan air..

Asip Hussin said...

aku make sure aku dok plg blakang. n aku make sure gak lain kali aku pegi bersame baldi. revenge is mine hahaha~

Asyiqin said...

Tornado n kincir2 tu besttt!!! haaa....nak naik lg~

Asip Hussin said...

haaa, lain kali kite pegi same2 plak yer huhu~

Asyiqin said...

xnk2. dufan panas!

Asip Hussin said...

panas bawak la payung ^^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...