Sunday, March 28, 2010

Sama Sahaja

Suatu petang sewaktu aku sedang menelaah pasal tulang belulang ni, aku terpikir sesuatu tentang kebodohan dan kepintaran ni. Bukan ape, bile aku tgk si A then aku banding dengan si B, pastu aku compare dengan diri sendiri, aku tertanye-tanye. Ape sebenarnya yang membezekan kite dari sudut intellek ni..?

Sehingga sekarang aku masih lagi menolak pendapat, setiap orang mempunyai bakat berbeze-beze dalam pelajaran. Aku refuse untuk menerima fakta "die selalu dapat A sebab die memang pandai". Aku juge menolak pendapat bahwa "die selalu gagal sebab die memang bodoh. Aku rase kedue-due ini terlalu melampau untuk diterime mahu pun untuk diucapkan.

Katekan dalam sebuah kelas tu ade 30 pelajar. Kesemua mereka diajar oleh seorang pengajar yang tidak berat sebelah. Setiap orang dilayan sama rata. Keadaan kelas pulak agak selese, tak berape panas, tak berape sejuk, tak sesak. Ilmu yang diberikan same, kalau belajar tentang tulang semue orang merase belajar ilmu tersebut. Tapii att hee ndo fth eweek, bile tests diberikan, kenape ade yang dapat 100 dan kenape pulak ade yang dapat nilai E. Di mana silapnya..

Kalau diperhatikan betul-betul, sebenarnye kite semua tak ade beze. Kalau nak kate Ali dapat 100 sebab die memang pandai, habis orang yang tak dapat 100, tak pandai la yer? Thenkalau nilai yang Siti dapat adalah E, adakah Siti bodoh? Tidak! Dalam dunia orang-orang normal seperti kite, menurut pendapat aku, tak ade istilah bodoh dalam pembelajaran ni. Nilai seseorang tak menentukan bijak bodoh seseorang. Semuanya ditentukan oleh kerajinan dan kerje keras masing-masing!

Kite selalu memandang tinggi pade mereke yang kite rasekan lebih pandai dari kite. Tapi dalam kite tidak sedar, sebenarnye kite cume sedang memandang rendah pade diri kite. Kadang-kadang kite terfikir "kan bagus kalau aku jadi die". Kalau itulah kemahuannya, ape kate sesekali kite cube meletakkan diri kite ditempat orang yang kite pandang tinggi tu. Ali misalnya. Katekan satu hari, bile kite bangun tidur, secare ajaibnye kite menjadi Ali. Kirenye ade 2 orang Ali la sekarang. Ali yang ori, dan Ali yang clone (kite). Kebetulan pulak hari tu ade ujian anatomi. Kite pon dengan yakin dan senang hati melangkah ke dewan peperiksaan kerane menyangkekan kite mampu menjawab semua soalan dengan baik. Maklum la, kite kan Ali.  But at the end of the day, bile result keluar, adakah keputusan kite same dengan keputusan Ali yang sebenar. Semestinya tidak...

BMenjadi seseorang yang kite pandang tinggi tidak akan menyelesaikan masalah kite mahupon menjadikan kite pandai. Even kalau kite mampu sekalipon, kite still tak kan mampu mencapai ape yang mereke capai begitu sahaja. Apa bezanya kite dengan si Ali tu? Ali tak pernah berharap untuk menjadi orang lain. Die bijak dan pintar kerana usaha dan kerajinannya. Cube tanye bali pade diri kite, sewaktu Ali sedang menumpukan perhatian dalam kelas, ape yang kite buat? Adakah kite turut menumpukan perhatian? Waktu Ali belajar sampai terlupe nak makan malam or terlepas waktu tidur, ape yang kite lalukan ketike itu? Mengumpat? Gossip2 orang lain? Tgk muvee?

See ..
its not about who you are ..
its about wat u have done ..

Luaran kite tak mencerminkan siapa diri kite, sebaliknya tindakan, kate-kate dan pemikiran kitalah yang memberikan identiti kepada diri kita. Even kalau kite betul-betul menjadi Ali, adakah orang akan melihat kita sebagai Ali? Langsung tak! Kite mampu mencapai ape yang orang lain capai cukup dengan menjadi diri kita sendiri. Kerajinan dan kerje kuat yang kite curahkan menentukan segalanya. Dan semestinya takdir dan rezeki Allah harus diambil kire jugak. Kalau kite belajar hempas pulas sekali pon, tapi kalau Allah menentukkan kite gagal, siapalah kta untuk menentang ketentuan tersebut. Macamane pon, worry not, Allah itu Maha Adil, Die tak menzalimi hambaNya yang berusaha.. [4:40]

Remember!
You were born unique. Just like the others ..=)

(sorry post ini tertranslet sendiri. siot la google chrome...)
618

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...