Wednesday, March 31, 2010

Mahal La Sangat..

Kadang-kadang aku tak paham kenape ade orang yang mementingkan sangat jename sesuatu barangan. Kalau nak carik suar jean, mesti nak jename eLvis, eLe, iDesel dsb. Kalo kasut plak ade jename Naiki, Converes, Pumma dll. Ade kalenye sanggup kuar duit sampai ratus-ratus malah mungkin sampai ribu-ribu semate-mate nak mendapatkan sesuatu barangan berjename yang ORIginal. Kat situ la yang aku tak pahamnye..

Maybe sebab dari kecik lagi aku dah dididik "beli ape yang perlu dengan kadar yang diperlukan" secare tegasnye oleh orang tue aku. So aku x kesah sangat tentang jename-jename ni. Seluar misalnye, tak kesah la jename Teng-iling atau Gajah Baring, asalkan kainnye cukup panjang untuk menutup bagian-bagian yang perlu ditutup, bagi aku itu sudah memadai. Didikan tersebut menyebabkan aku memandang sesuatu lebih kepade fungsinye, bukan fesyen, corak atau pon trend-trend masakini. Didikan ini juge menyebabkan aku menjadi sangat berjimat-cermat menghampiri kedekut (in positive way) dalam membeli sesuatu. Maknenye di sini, kalau aku boleh beli sepasang seluar yang sempurne dengan harge 20 rial, untuk ape aku beli seluar lain yang hargenye 200 rial? Bukan ke membazir namenye.

Orang yang melihat aku adekalenye memperlekehkan pendapat aku. Katenye, barang berjename dan mahal, mutunya bagus dan lebih tahan lama serte cantik mantik. Benarkah? Pada aku tidak. Itu semua tergantung pada pemakainya. Aku pernah je beli jeans yang tak sampai 25inggit, n aku still lagi boleh pakai sampai sekarang walaupon usienye dah menjangkau 4 tahun (sebab still muat, aku tak gemuk2).

Kasut pon same. Mase beli kasut, 1st skali yang aku buat time belek kasut tu adalah melihat hargenye. Biarlah cantiknye tahap dewa sekali pon, kalau hargenye pon tahap dewa..kasi dewa je yang pakai. Aku takkan beli. Beli kasut untuk pakai buat alas je, so wats the big deal? Sampai nak cari yang harge ratus-ratus ape hal? Kalau boleh aku nak pakai seliper jepun je gi mane-mane. Tapi bile mengenangkan attitude dan tatatertib yang perlu dijage, cukup le kasut takde jename tu je yang disarungkan.

Bukan le aku tak pernah langsung beli something branded. Bile aku tgk orang pakai, sesekali tu ade la jugak keinginan nak beli. Tapi tu la, bile da beli..yang itu je la aku akan pakai. Kadang-kadang sampai 3,4 taun tak bertukar. Sebabnye dari kecik aku telah dididik "selagi boleh gune, gune!". Maknenye di sini, selagi kasut atau seluar aku tu masih mampu berkhidmat untuk aku, selagi tu la aku takkan beli yang baru. Biasenye aku hanye beli bile terjadi 2 peristiwe. Rosak teruk atau hilang. Thats why sampai sekarang kebanyakan barang-barang dlm lemari aku tu tak bertukar. Kalau tak salah t-shirt langkawi tu aku pakai since form 2 rasenye..

428

1 comment:

Asyiqin said...

saye still pakai baju dr darjah 5. ahahah

bag dari form 5. ade bag yang di"turun"kan dr mak saye.

kasut lain cite. :P

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...