Monday, October 11, 2010

1010101010101010

10 Oktober 2010? 10.10.10? Apa yang istimewa sangat???

    Aku rasa 101010 tu tak lebih dari sebuah tarikh. Biasa, nothing special, sama macam tarikh-tarikh lain. Bezanya cuma susunan haribulan, bulan dan tahunnya sahaja. Jadi aku rasa sangat-sangat pelik bila ada orang kata tarikh ni tarikh keramat.

    Kisahnya, aku check kat list YM aku, ada sorang kawan ni letak link ke sebuah blog yang mengisahkan tentang kemalangan bas yang mengerikan. Tajuk blog itu adalah AmazingNara: Hilangkan Stress Anda Sekelip Mata... Dan dia letak gambar orang kena gilis.

    Cerita tentang kemalangan ni semua dah selalu sangat aku dengar, baca dan lihat. Alami sendiri tu jarang-jarang. Pernahlah juga lihat orang eksiden moto, helmet pecah depan mata. Tapi tak teruk sebab dia masih boleh marah-marah kat orang yang terlanggar dia. Or tentang seorang kawan yang buka pintu teksi sewaktu ada motor memotong di kiri. Ngam-ngam je dia bukak, motor pon lalu. Tercampak seketika penunggang motor tersebut. Tapi itu pon tidak teruk juga..

    Back to the main topic. Pasal 101010. Disebabkan dah terbiasa lihat gambar-gambar sebegitu, aku pon skip je ke kotak komen terus. Ada satu komen ni menarik perhatian aku. 

"disaat ada yang begitu teruja & bergembira dgn tarikh keramat 10.10.10..ada juga insan yg meratapi kesedihan kehilangan org yang tersyg..Al Fatihah.." -sape tah-

    Tarikh keramat??? Apakah????? Come on la.. Tak perlu la semua benda nak "dikeramatkan". Bila nampak asap keluar dari kubur, terus claim kubur tu ada keramat. Mana la tau ada orang baru lepas bersihkan kubur ke dan kebetulan kertas surat khabar yang terbakar tu terbang ditiup angin ke salah satu kubur. Periksa la dulu.. Dengar pakcik tu hidup sampai 120 tahun, "pakcik tu keramat". Bila ada pokok pisang buahnya tumbuh di pangkal, "pokok pisang keramat", Bila roti canai tak basi-basi walaupun sebulan terbiar, "roti keramat". Alahai....

    Dalam kes ni, bila nampak tarikh lawa sikit, 010101, 020202, 030303, 101010 "ni tarikh keramat ni". Kenapa ada yang taksub sangat?? Tarikh je laaaa.. Dan lagi, dalam Islam ada beberapa je tarikh yang boleh diraikan misalnya tarikh raya puasa dan tarikh raya haji. Tapi ada juga yang gatal nak ikut orang kapir tu sambut 14 Feb, 1 April dsb. Then itu pun tak puas hati jugak. Buat tarikh lain 101010 misalnya dan kata tu tarikh yg keramat.. Adoyai..

    Aku tau benda ni kecil je, aku je yg besar-besarkan. Tapi bila ianya mungkin boleh menyebabkan keterpesongan akidah.. misalnya percaya kepada yang bukan-bukan, aku rasa itu dah cukup besar untuk dijadikan isu..

    Kadang-kadang aku terasa agak ngilu gegendang telinga juga bila ditanyakan pada seseorang, "kenapa nak kawen tarikh 121212?" dan dia jawab, "tarikh keramat~". What the ikan???? Kalau dia kata tarikh lawa ke, senang nak ingat ke, sebab time cuti sekolah ke.. Maybe acceptable la jugak...

3 comments:

nandos said...

what the ikan?
looser ah kedek!

Asip Hussin said...

hahaha. ok la tuka. what the kambing!?

Avian Terkecewa said...

Agak2, Cupcake Yang Dah Tiga Bulan Lam Peti Keramat Tak???

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...