Tuesday, October 19, 2010

Dulu-Dulu

    Aku baru selesai tonton cerita Ibu Mertuaku yang dibintangi oleh P.Ramlee. Ni semua gara-gara ada seorang insan ni post video artis buat cover lagu "Di Mana Kan Ku Cari Ganti" kat fesbuk.

    Lepas je tonton, aku rasa macam nak hidup di zaman 60-an. Zaman yang tiada telefon canggih, tiada fesbuk, tiada YM, tiada skype, email, aircond, kereta yang boleh terbang. Alangkah sihatnya manusia di zaman itu..

    Jika lihat latar tempat dalam cerita tu, masih boleh nampak kehijauan yang masih subur, tidak serabut macam sekarang. Rumah pun sangat simple dan kayu. Kena panjat tangga kayu untuk naik ke rumah. Di dalam rumah tiada TV, tiada laptop, tiada internet, tiada peti ais, yang ada hanyalah radio putar-putar untuk Sabariah dengarkan suara Kassim Selamat.

    Memang di zaman itu banyak yang kurang, tapi aku rasa mungkin aku lebih bahagia kalau berpeluang hidup macam tu.

    Aku rasa kisah cinta orang dulu-dulu sangat comel dan menarik. Main hantar-hantar surat. Hari ni hantar, minggu depan baru sampai. Kemudian yang di sana pula tulis dan pos. Lepas seminggu baru dapat balasannya. Bayangkan apa yang mereka rasa sepanjang dua minggu tu. Penuh dengan tanda tanya, entahkan terima entahkan tidak. Jika terima, mahukah dia membalasnya? Bagaimana jika posmannya jatuh sakit? Bagaimana pula jika surat itu hilang di tengah jalan? Penuh dengan tanda tanya..

    Dan pada zaman itu, kebanyakan perkahwinan mereka bukan atas dasar suka sama suka tetapi diatur oleh mak ayah. Bagaimana agaknya orangnya yang bakal menjadi suami aku? Baikkah dia? Jujurkah dia? Macamana pula keadaannya orang yang menjadi calon isterinya? Reti memasakkah? Hormat orang tuakah? Semuanya hanya dikenal pasti lepas dah kahwin. Cinta berputik selepas nikah. Menarik~

    Berbanding zaman sekarang. Siapakah yang kuno sangat hantar surat kat aku ni? Kalau nak kenal, minta je la nombor.. Kan? Tak pon tulis dan post kat fesbuk. Ape? Fesbuk pon takde??? Nenek jiran aku pon ade atleast 500 friends tau!

    Aku rasa semakin canggih teknologi yang tercipta, semakin jauh kita dari keromantikan. Kalau rindu, taip je "i miss u". Bila rasa bosan, "Buzz!!! Buat ape tu?". Kalau rasa tak tahan sangat, ajak pergi dating sana sini. Pegang-pegang macam laki bini. Tapi aku rase laki bini pun tak teruk macam tu bila kat luar n they look sooo nice together. Tak sakit mate tengok.

    Dulu kalau ada sepasang remaja 18 tahun ditangkap khalwat di sebuah bangsal terbiar di hujung kampung tu, satu kampung tahu. Silap-silap tok ketua kampung tu tak berani nak keluar ke pekan sebab malu dengan ketua kampung lain. Tapi sekarang, budak kecik 12,13 tahun pon dah pandai i lap you, you lap me.. kadang-kadang kat bangku tepi jalan, kadang-kadang kat tepi tandas.. mak ayah dia tak hairan pon sebab masing-masing sebuk kerje..

3 comments:

Anonymous said...

hah.malam semalam baru je aku fikir life masa zaman 60-an boleh jadi lebih baik.maybe aku akan jadi org yg lebih bagus kot lau aku hidup pada zaman tu.haha..

adilahdarmawi said...

comel kot post ni.

Semoga Allah menjauhkan kita dari kesibukkan yg membinasakan.

Asip Hussin said...

aten: kan2??? time tu kampus ni pon ntah ade ntah tidak. kalau ade pon, mesti sungai tu x sehitam sekarang kan?

ad: kadang-kadang kesenangan juga boleh membawa kebinasaan. mudah-mudahan kita dijauhkan dari segala bentuk kebinasaan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...