Tuesday, April 6, 2010

Aku Tak Percaye!!!

(Post ini agak panjang)
Petang tadi lepas abes inventoris makmal, aku pon balik le ke rumah macam biase. Before that main lari2 ke warteg ibu sebab risau orang ramai, malas nak q panjang2. Beli makan dan balik umah. Masuk bilik, on laptop, bukak facebook. Everything nampak normal, no notification, no fren request, no messege..just aku dan page aku. Tgh scroll2 mouse kat news feed tu, mate aku terlock kat satu feed ni. Dan aku sangat-sangat terkezut dgn berite tersebut..

Seyesly aku tak percaye ape yg aku bace. Then aku search google, cari berite sebenar. Aduh...memang sah, berite tu benar. Tak kan dorang nak main-main pasal idop mati orang plak, kan? Oh no....

"Din Beramboi telah meninggal dunia"

Arrrrgghhhh. Aku tak caye!!!! Bukanlah nak kate die tu pakcik, kawan baik mahupon kenalan lame aku, tapi aku betul2 terase dgn pemergian die. Bagi aku, die merupakan seorang guru yang jauh. Die mengajar aku macamane nak ketawe waktu aku tgh mkn. Die jugak mengajar aku mcmane nak ketawe terbahak-bahak sampai roomate aku terjage, lalu marah2. Die adalah guru yang mengajar aku ketawe...

Pertame kali aku kenal name Din adalah sewaktu bace majalah ujang di sekitar tahun 90-an. Kat setiap cover page majalah ujang tu mesti ade karekter bername Din Beramboi tu. Lukisan karton seorang lelaki juling yang bertocang dua, ade selipar jepun dan botol air tersangkut di lengan.

Years after, aku pon dah tak follow majalah tu lagi. Byk pelukis2 baru yang idea lawaknye tak berape nak bangang sangat. Tak cukup utk menggeletek hati aku. Bagaimane pon, sejak aku tinggalkan majalah tu, aku start tertanye-tanye, siapakah sebenarnye Din Beramboi ni? Dalam majalah tu, karekter lelaki sewel tu bername Din Beramboi, so adakah Din itu hanyalah sebuah karekter kartun? Atau sebenarnye memang ade orang yang namenye Din Beramboi? Aku semakin curious nak tahu. Then aku dapat tahu, bile si pelawak ni dah terkenal, die pon mengambil name Din Beramboi tu sebagai name samarannye. So dari situ la orang mule mengenali Din Beramboi..

Pade tahun berape tah (aku tak ingat) waktu aku tgh layan cerite Buli arahan Afdlin Shauki, akhirnye aku pon tau la mcmane orangnye si Din ni. Dalam citer tu die memainkan watak penjual ubat kurus di televisyen yang sedang di tonton oleh Nordin (afdlin). "Adakah pencuri sering bersembunyi di belakang perut anda bagi mengelakkan dari ditangkap pihak polis? Adakah perut anda dapat dilihat dari Karachi? Mumbai? Morocco?" - ini antare dialog pendek die dlm citer tu..

Kemudian ntah dari mane, aku dapat plak file2 mp3 kelakar Din Beramboi ni. Kalau sape2 pernah dgr, "berbalas pantun", "berite", "bandaraya dan anda", mesti korang sume tau ape yang aku sedang maksudkan. Aku sakit perut dengar kelakar2 die, smpaikan satu tahap tu aku terfikir "tlg la jgn pecahkan perut aku!!"

Dan since beberape tahun kebelakangan ni, die jadi DJ kat radio Era plak. Mase awal-awal radio era ni ade, aku selalu la dgr. Tapi bile dah lame2, byk sgt plak iklan die. So, aku beralih ke radio hot.fm. Tapi bile Din ni join radio era, hari2 aku pasang channel tu. Everyday aku sentiase tertanye-tanye lawak ape yg die nak buat pade hari tu. Mase kat kolej lame dulu, parent aku kasi aku drive. So, sepanjang jalan nak ke kampus tu, bantai gelak je la. Pernah sekali tu aku terlambat sampai kampus, kelas dah nak start. Tapi mase nak turun kete, terdengar plak segmen Drama Sebabak ni. So, aku tersangkut kat kete tu untuk 5 minit gare2 nak dgr sampai abes..

But now..
Die betol2 dah takde..

Seyesly, aku macam tak berape boleh nak terime sgt berite tu. Tapi nak wat mcmane, kan? Semue orang akan pergi jugak satu hari nanti. Cume kali ni, giliran die. So..ape nak dikate..

Bile ditanye siape idola anda, orang akan menjawab..Pak Lah, Najib, Nik Ajis, Siti Nurha, Michel Schumacer, Arnold Schwanenahjdger, Brat Pitt, Mokhtar Dahari, Alex Furgeson, Owen dan byk lagi name2 terkenal lain. Then kalo yang warak2 sket tu, jawabnye, idola saye adalah "nabi kite, para sahabat dan isteri2 nabi". Yer semue betul. Ianya subyektif. Everyone ade idolanye masing2. Dan bagi aku, Din Beramboi adalah SALAH SEORANG idola aku. (kompem ade yg nak perli aku "abes nabi kite x jadi idola ke?"). So, thats y aku kate, "salah seorang", bukannye one and only...

Yup, die adalah idola aku..
Aku suke lawak2 sengal die. Dan aku sedikit sebanyak mencontohi kesengalan tu dari die jugak. Aku harap satu hari nanti aku boleh jadi mcm die. Buat orang ketawe even orang tu tgh tidur (mcmane tu?). Dan bile aku da keje nanti, aku harap aku boleh buat pasien2 aku ketawe sampai mereke terlupe yang sebenarnye mereke sedang sakit. Aku betul2 inspired..

Akhir kate,
Selamat tinggal Din Beramboi....~


P/S: Post ini aku tujukan khas kepade Allahyarham Mior Ahmad Fuad Mior Badri aka Din Beramboi..
801

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...