Friday, April 16, 2010

Lepas Geram..

Masuk hari ni, 16 April 2010, dah 19 taun lebih aku idop. Dan sepanjang kehidupan ini, aku telah menemukan pelbagai kepelikan demi kepelikan yang sering membuatkan aku bertanye kenape, kenape dan kenape. Yang pasti bukan semue soalan aku terjawab dgn jawapan yang aku harapkan. Namun satu yang aku belajar dari semue ini adalah...kite tak semestinye perlu mengetahui segala-galanya untuk menikmati kehidupan ini.

Kite tak perlu amek tahu ade berape banyak daun kat atas pokok dan ade berape jumlah sel yg terdapat pade sehelai daun menghijau. Kite jugak tak perlu tahu ade berape banyak molekul hidrogen, oksigen, natrium dan klorin yang membentuk lautan membiru. Serte kite tak perlu jugak amek kesah tentang pembelahan dan pelakuran nuklear yang terjadi pada matahari yang setiap hari memberikan kehangatan pada kita.

Ape yang perlu kite perhatikan adalah, tumbuhan itu indah dan memberi kedamaian pada mereka yang memandang, lautan itu cantik dan memberi ketenangan pada mereka yang melihat serta sinaran matahari itu menyenangkan, memulakan dan memudahkan kehidupan seharian kita.. Kite tak perlu mengetahui detail2 yang tersirat untuk menikmati kesemua anugerah ini. But everything do come with a price..bukannye free. Bayarannye? Cukuplah sekadar bersyukur~

Kadang-kadang aku pelik dengan pelajar-pelajar yg menduduki ujian ni. Ade di antare mereke yang sanggup menipu dan meniru semate-mate nak dapat markah yang baik dalam ujian. Nak dapat A, bintang, kepujian dsb. Supaye bile dah dapat semue tu, orang akan pandang tinggi dan respek kat die. Actually aku terfikir, ape pointnye buat semue tu? Dah namenye pon ujian, mestilah tujuannye nak menguji kebijakan atau kemampuan kite. So, kalau tahu, jawap la elok2. Kalau tak tau, tak yah la jawab...or hentam je ke. Then bile keputusan kuar, tak kesahla macamane rupenye. Kalau dpt markah 80, maknenye kite tau takat 80% je. Kalau dapat 0, maknenye kite tak tau apape. See..simple kan? Markah tu hanyelah angka atau penunjuk kemampuan kite. Kalau kite cheat on markah tu, mcmane kite nak tau takat mane kite pandai? At the end of the day, life is about diri sendiri...

Kadang-kadang aku pelik dgn how things work. Misalnye, macamane kite tahu kite tak mampu sebelum kite melakukannye? Contohnye iceskating. We keep saying "taknak la, tak reti, nanti jatuh". Actually, how could we know that? Just because kite nampak orang lain keep jatuh2, adakah itu bermakne kite juga akan jatuh? No, absolutely not. Its all about persepsi. Tentang bagaimana kite melihat dunie. Kalau kite melihat dunie ini indah, tak kire le ke mane pon kite dicampakkan, pasti keindahan tu ikot bersame even tempat yg kite tercampak tu penuh dgn sampah sarap dan sungai hitam..

Aku jugak pelik dengan kanak-kanak. Macamane segale-galenye boleh kelihatan indah di mate mereke. Main buih misalnye. Ape yang bestnye tiup2 buih tu. Dorang tiup, pastu dorang sendiri kejar dan pecahkan. Whats the point memecahkan buih yang berterbangan? Ade plak tu yang suke main basikal, then letak botol kat celah tayar. So that, bile tayar berpusing, akan terhasil la bunyik "vruuuum, vrummmmmmmm". Actually ape yg bestnye buat macam tu? See..how innocentnye budak2 ni. Pade mereke, tak ade langsung kerisauan dan keraguan. Mereke bertindak mengikut naluri kanak-kanak mereke. They just do what they feel good. Alangkah indahnye kalau kite semue mampu melihat seperti ape yang mereke lihat..

Kalau nak citer pasal budak-budak, aku sendiri pon penah jadi budak kecik. Aku masih ingat pade satu hari di bulan puase ni, aku terkentut. Then abg aku dgr dan jerit "haaaa, ko kentut, batal puase!" Aku yang tak tau apape dah start sedey sebab "kalau tak puase, tak leh raye"...so ape aku buat? Aku bukak peti ais, makan eskim. Alang2 dah 'terbatal puase', baik aku makan je terus. Dan demi mengelakkan terkantoi, aku bersembunyi kat celah pintu peti ais dgn harapan "saye tak nampak awak, mesti le awak tak nampak saye"...

642

P.S: Duit dah abes.. nak makan pon kene berkire. Kalau mak tau aku terbang sebab kene tiup angin kelmarin, mesti mak gelakkan aku...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...