Sunday, May 16, 2010

Puas Hati!

Aaaaaa...ok. Aku tau aku nampak macam pelik sebab update tiap-tiap hari.

Dan aku jugak tau, aku nampak lebih pelik sebab baru-baru ni setiap post aku mesti ade word "pawe renjes".

Tapi ape kau kesah. Ini blog aku! haha. Haku pedulik hape~

Masih lagi pasal pawe renjes - sile bace kalau sudi. Siri terbaru pawe renjes sekarang adalah Power Rangers RPM (Racing Perfomance Machines). Dan aku rase ini adalah siri terbaik pernah aku tengok. Siri ini telah menjawab hampir semua persoalan aku mengenai kepelikan pawe renjes.

Misalnye, dulu aku rase pelik sebab setiap kali nak bertukar, mereke kene menjerit sesuatu seperti "Ninja Storm Ranger Form!", "Dino Thunder Power up!", "Magical Source Mystic Force!". Actually aku tak kesah pon sebab maybe die nampak cool. Tapi dalam siri baru ni, aku puas hati bile Doc tu kasi explanation. Katenye, "itu adalah voice activation". Maksudnye, hanye org tertentu je boleh jadi power rangers. Dalam siri ni, mase nak tukar dorang jerit "RPM, Get In Gear!"

Then aku pelik sebab setiap kali tukar, mesti ade explosion kat belakang. Dalam siri ni, doc tu telah kasi penerangan scientific mcmane pembentukan letupan tu terjadi. Nampak pelik, tapi logik. Dan yang paling penting, aku puas hati sebab atleast die kasi penerangan.

Then adegan pukul-tak-kene dah takde lagi. Setiap tumbukan die kene (or nampak macam kene) dan setiap efek tercampak adalah real (or nampak macam real).

Pade pendapat aku, jalan citer siri ni lebih dramatik, schematic dan lebih matang berbanding siri-siri sebelum ni. Kalau dulu, setiap episod same je. Citer pasal kehidupan heroes tu, then kuar monster kecik, kuar boss, boss kalah, boss jadi besar, panggil robot, dan menang. Well, dlm siri ni xde da adegan-menipu-budak mcmtu. Aku puas hati gile dgn plot dan perkembangan siri ni.

Dulu aku pernah gak tertanye, mane datangnye suit pawe renjes? Ok, dalam siri ni aku puas hati sebab idea yang ditonjolkan tu agak logik. Suit tu ade di simpan di markas, dan setiap kali nak morph, suit tu akan diteleport-pasangkan ke badan heroes tu. Oh yer, dan lagi aku puas hati bile diterangkan bahwa suit itu dicipta, bkn nye tibe-tibe ade (mcm dlm siri-siri sebelum ni).

Proses pertukaran tak memakan mase yg lame, dan kelihatan sgt cool. Setiap suit mempunyai kelebihan tersendiri yg logik misalnye limited teleportation, 5 sec time freeze, 4 sec invulnerability dsb. 

Aku jugak pernah rase pelik sebab mana mungkin sepasang suit getah setebal beberapa mm dan sebuah helmet mampu menjadikan seseorang itu kuat, kan? So, dalam siri ni, aku puas hati kerane semuenye dijelaskan secare logik. Suit pawe renjes tu mampu memberi kekuatan kepade pemakainya sebab mmg suit tu sendiri dikuasakan oleh sumber tenaga (maybe electrik, bateri, solar dsb). Logik, kan?

Kalo dlm siri terdulu, sengal gile. Ntah dari mane dtg suit, pastu ntah mcmane suit tu boleh kasi tenage. Aku pakai tight renang tak rase kuat pon!

Pendek kate aku sangat berpuas dgn siri ni dan aku rase, siri ni bukan hanye utk kanak-kanak. Jalan citernye yang logik, matang dan agak berat menjadikan siri ni setanding dgn siri superhero lain. Agak berbaloi ditonton semua lapisan masyarakat.

Btw, ini semue adalah pandangan aku je. Best or not, tergantung pade diri masing-masing. Setiap org ade taste mereke yang unik dan tersendiri..



P.S: Mule-mule aku agak tak suke dgn design helmet die. Tapi bile dah tgk sampai 12 episod, rase macam lawa plak. Dan aku suke soundtrack mase die lawan-lawan!


p.s-ii: Aku xde sape-sape nak aku share mende ni. Aku tak leh nak citer dgn excitednye pade kawan-kawan aku. Sama ade org pure-pure excited sebab nak jage ati aku or dorang layan nak taknak je. Thats why aku post kat blog. Atleast aku cube berkongsi, walaupon xde sapa2...*isk (tetibe rase sedih)

5 comments:

Anonymous said...

dh tgk dh tadi...psl ranger green ngan red. pastu tido~ ahahaha

secare jujurnye, saye suke doc.K.
and time dorg lawan. Yang lain serius lawak bile tgk. Especially bile dorg berslide2 untuk memberentikan diri. Konon cm laju sgt la~ Muahaha...

Asip Hussin said...

ha'a. agak kelaka jugak bile tgk memule dulu. tapi bile da lame2 rase menarik lak. ade kelainan~

aik, layan pawe renjes?

Anonymous said...

xlayan pon. Saje je tgk sebab ade org tu suh. Nk tgk la ape yg best sgt smpi die xabes2 duk promote power rangers die tu~

tika said...

haha..aq rase director 2 bace blog ko kot..thats y beliau bg explaination kenapa kepelikan2 itu terjadi..xke pelik setelah sekian lame cite 2 baru skang mereka nak dedahkan perkara sebenar??

Asip Hussin said...

maybe die sendiri pon boring dgn pattern pawe renjes dulu2. same je manjang. sebab tu yg ni die buat kelainan sket. siap ade episod "behind the scene" lagi. -episod 23-

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...