Monday, August 10, 2009

Bila Tulisan Bersuara

Haa..da byk kali aku try, akhirnye dapat jugak aku peluang nak citer pasal novel ni. Kalau la korang dgr je word novel ni, especially sape2 yg ade buah halkum tu, mesti korang terpikir "ape kes bace novel, tak layan la jiwang2 ni". Dan jika anda ditakdirkan lahir sebagai insan yang lemah lembut, berkeupayaan menjadi kakak atau ibu, mesti anda akan terfikir, "erm, dah berpuluh novel aku bace, malas la nak bace entry ni" seperti biase, aku langsung tak kesah. Itu sume korang punye pasal, aku tak kuase nak layan haha.

Minat ni bermule mase sekolah menengah lagi. Kalau tak silap tingkatan 3 rasenyer. Senior aku ni, boleh kate jambu gak la, tp bukan lembu yer (sengaje aku tinggalkan T tu). Die ni ade byk gile koleksi buku2 novel dari pelbagai penulis. Kebanyakannye jiwang ler. Dah tiap2 hari aku dok tgk die bace, satu hari aku pon memberanikan diri utk mencoba. Maklum le jiwe remaje, sentiase bergolak untuk mencoba mende2 baru. Sebenarnye aku bersyukur, walaupon aku remaje normal yg bersikap ingin tahu mcm remaje lain, aku tak pernah terdetik nak mencoba rokok dan apape yg berkaitan dgnnye. Ternyate akalku masih waras, terime kasih Malaysia!

Balik ke topik. Bile aku mintak pinjam, die syorkan satu buku ni. Setulus Janji oleh Aina Emir. Bile bace sipnosis, "cis cerite jiwang rupenye" desis kecil hatiku. Dengan berat hati, aku pon membelek la muka pertama, kedua ... dan tanpa ku sedari aku telah pon terjebak! Kini aku di muka 87. Nak tak nak, aku terpakse meneruskan bacaan, sebab dah tersangkut. Seminggu jugak le aku bace. Pastu aku pulangkan balik, n mintak buku lain. Die kasi buku ni plak, Manisnya Cinta oleh Anis Ayuni. Pengalaman lalu ternyate tak mampu menyelamatkan aku. Sekali lagi aku terjerat bile selakan demi selakan aku lakukan. Memang aku akui, ceritenye sarat dengan kisah2 cinte. Tapi apakan daya aku hanyelah manusie biase hehe.

Lepas tu ade sebuah lagi aku pinjam bace, Gerimis Di Hati oleh Sharifah Abu Salem, jugak cerite jiwang yang diselitkan unsur-unsur kekeluargaan. Mase ni aku da tak kesah da, aku nak bace jugak. Tu la sape suroh gatal2 try, kan da kene. Seterusnye antare ingat atau tak, rasenye aku pernah jugak bace Yang Terindah tulisan Anis Ayuni. Ah, memang sume jiwang la. Pendek kate ape yang menjadi igauan kini telah menjadi kenyataan. Tidak, aku telah terperangkap! Aku telah menjadi mangse keadaan. Hadooi. Kat mulut kate tak suke novel jiwang tapi hakikatnye jauh tersimpang. Namun aku tetap meneruskan bacaan seolah-olah tiada apa berlaku.

Mangse selepas itu adalah tulisan Aisya Sofea, novel berjudul Adam & Hawa. Dan yg terakhir sekali aku pinjam dari die adalah, Hatiku Di Harajuku oleh Ramlee Awang Mursyid. Kali ni aku betol2 terkesima dan terpana. Gaya penulisannya sama sekali berbeze dgn novel2 yang aku bace sebelum ni. Memang dahsyat idea die, sesuai dgn gelaran yang diberi 'novelis thriller no.1 Malaysia'. Satu demi satu chapter aku bace tapi tak sampai suku buku, sempai tu mintak balik pulak, katenye nak hantar sume balik umah. Make berdukalah aku. Minatku pade novel semakin hari semakin pudar. Aku meneruskan kehidupan seperti lazimnya. Sehinggalah tiba hari itu...

5 tahun kemudian...
Kini usiaku menjangkau 20. Aku bukan lagi murid sekolah. Alam persekolahan telah lame ku tinggalkan selepas pengetua sekolah tidak lagi mengiktiraf aku sebagai pelajarnye. Katenye dahulu, aku tidak layak lagi bersekolah bkn sahaja di situ, malah di mana2 sekolah jugak. Lalu aku membawa diri ke Institusi Pengajian Tinggi hehe. Satu hari semase aku melawat kedai kegemaranku, yakni kedai buku (ecece, tp ni btol, tak tipu) aku terserempak dengan kenangan lama..ya, sejarah berulang kembali. Aku dipertemukan semula dengan novel yang tidak sempat ku habiskan. Tiada kata dua, tiada fikir semula, aku terus membelinye. (hadoi, apsal aku tulis mcm ni?)

Lepas abes novel tu, byk lagi la yang menyusul dan semuenye adalah tulisan Ramlee Awang Mursyid. Karya novelis lain langsung aku tak sentuh. Dalam novel2 die ni, yg paling aku kagum adelah care die bermain-main dgn unsur ruang dan mase. Sekejap mase lampau, lepas tu mase depan, kejab kat sini, tibe2 kat situ dan akhirnya semua berkumpul pade titik yang satu, membentuk satu cerite yg hebat. Seyesly, mcm tgk filem. Aku pon kumpul le novel bro ni, antare yang dah ade kt almari tu, Hatiku Di Harajuku, Bagaikan Puteri, Cinta Sang Ratu, Hijab Sang Pencinta, Mikhail dan Ungu Karmila. Pade aku semuenye menarik. Takpe le, aku lagi suke beli dari pinjam sebab buku2 ni ade nilai2 estetikanye yang tersendiri haha. Ntah la, mungkin aku akan terus membeli dan membace selagi idea die tak kekeringan. Bukan nak pengaruh korang sume la, tp aku rase tak rugi bace. Mungkin ade yang nak perlekehkan hobi aku dgn berkate "bace buku2 agame lagi byk manfaatnye" atau pon "its just a story, khayalan mereke yang suke berfantasi" yg tu masing2 punye pandangan. Ikut suke hang la. Yang penting aku suke, kalau orang lain tak suke, aku sikit pon tak terase.

Anyway, just try le bace, tak nak bace yang aku syorkan pon takpe, boleh bace mende lain. Dari kite asek main game, sie2kan mase dgn mende tak berfaedah, kan lagi elok kite memantapkan diri dan pemikiran kite. Kite adalah aset negare. Kalau berkualiti asetnye, dihormatilah pemiliknye, kan? Andai kita lalai serta lah lupa, masa akan lari sia-sia, jiwa kosong tak berharga, dunia bukan syurga wohoo! Lagu ape yer? Ingat tak? hehe~

Kesimpulannye, belilah barangan buatan Malaysia...



















885

3 comments:

AkMaR said...

Salam...
Agk geli gak bila tau yg kau baca buku jiwang2 ni..
Yg tulisan Anis Ayuni etc etc tu.. Honestly, aku geli.. Haha..
Nasib baik la kau ending kn dgn novel Ramlee Awang Murshid.
Dia pnye cite mmg thriller pun.
A.D.A.M ngn Tombiruo best gk.
Adik laki aku suka gler.

hAs's said...

uish,,patut la ayat berbunga2,rupanya peminat setia novel,,my fren do so,dia carik novel kat tenet banyak2,time blajar dia blajar,time baca novel dia ngan hobinya,xsiapa bley kacau,haha.dia kata baca novel latih dia baca cepat2..and in medical point of view,maybe good for brain,,maybe.. =)

Asip Hussin said...

oh tidak. sikit pon aku xnak mengaku yg aku suke bace buku jiwang2 ni. Seyesly. Mcm yg diberitahu, aku telah TERPERANGKAP!! Betol tak tipu. Mmg da jadi nature aku, akan menghabiskan sesuatu yg telah dimulai, keje2 separuh jalan ni mmg aku tak suke, kalo terjadi gak nanti mood aku x menentu..so, thats it

yer, personally, saye pon setuju gak yg novel ni byk membantu. adek2 saye sume saye da 'pakse' bace novel yg saye beli selepas saye menyedari perubhan pade perkataan dan pertuturan saye yg semakin hari saye rasekan semakin...erm, menarik? haha. bukan ape, dorang sekolah lg, so maybe membantu dorang mase nak buat karangan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...