Friday, August 7, 2009

Seuntai Kata Untuk Dirasa


Tibe-tibe je...

Ape yg tibe2 je? Aku sendri pon tak paham kenape tibe2 je aku taip "tibe2 je". Yang pasti word tu ade kait rapat dgn ape yg telah berlaku sepanjang kehidupan aku ini.

Tadi aku tibe2 je tergerak nak belek balik laci aku ni. Laci meje aku ni ade 3, aku gelarkan mereke sbg laci atas, laci tgh dan laci bawah. Sengaje aku taknak namekan mereke sbg itam, tomok atau kelise, sebab mereke hanyelah laci bukannye kucing atau haiwan2 yg peliharaan yg lain. Terime kasih wahai laci2 kerane sudi berkhidmat utk aku. Laci atas ni hanye aku gunekan sebagai transit kpd smpah2 aku sebelum mereke meneruskan perjalanan ke tong2 smpah berdekatan. Kirenye meje aku ni mcm airport jugak la. Laci tengah pulak adelah laci simpanan brg2 berharge seperti kotak kalkulator, kotak mp3, walkman lame, kamere rosak, kodak pencen, penebuk lubang bersare(puncher), bekas cermin mateku dan juga sabun yg aku ambil dari sebuah hotel, belum bukak lagi plastik die. Laci terakhir adelah laci kesayangan aku, kerane di dalamnye terdapat banyak dokumen2 tak rasmi seperti kad raye dari mereke yg meminati aku, kad raye dari mereke yg rase2 mcm meminati aku tapi die sendri x sure, kad raye dari mereke yg pure2 meminati aku dan kad raye yang aku tulis tapi x sempat nak pos. Memang awal2 lagi aku da kasi warning dekat adek2 aku, "jgn sesekali bukak laci ni, paham!". dorang angguk je. Tapi aku tau, sbenanye dorang tak paham. Aku tau dorang bukak jugak mase aku takde sebab mercun yang aku simpan dalam tu ilang, pastu ade kesan terbakar mercun kt parkir kete, sape punye keje agaknye yer? Mungkin keje makhluk angkase.

Dalam asyik2 membelek, tibe2 pandangan mataku terkunci pade sebuah buku kecil berwarne hitam, sebesar tapak tangan kot. Baru la aku ingat ini adalah buku ingatan aku atau pun buku catatan peristiwa aku. Bile aku bukak, baru la aku sedar yg aku ini bukan lagi kanak2. Buku tu merekodkan ape yg terjadi pade aku sepanjang 19 Julai 06 hingge la tarikh terakhir 2 Januari 08.

Bile bace balik ape yg terjadi, aku rase sayu, sedih...dan nak tergelak pun ade. Rupe-rupenye aku pernah melakukan macam2 perkare pelik dlm idop aku, tapi aku tak sedar..

6 Ogos 2006, 12 Rejab 1427 <0914>
Semalam aku beli mp3 baru, 512MB hargenye Rm125. Rasenye murah tu, tapi kawan aku kate ade lg murah, Rm110..
apape pon aku x kesah~

13 Ogos 2006, 19 Rejab 1427 <2111>
Ah sudah, mp3 aku hilang!

17 Oktober 2006, 24 Ramadhan 1427 <1115>
Aiseymen, geram kat seseorang tapi termarah kat orang lain pulak. Tu la, lain kali name member kene ingat. Name member boleh lupe ke? Ape la aku, sian kat teman tu, die da la baik, tibe2 je kene m
arah dgn aku..

6 Januari 2007, 16 Zulhijjah 1427 <0030>
Hari ke-6 PLKN...
Petang tadi ade bleep test, test larian untuk menguji stamina. Tgh aku excited nak lari, tibe2 rase mcm nak pitam. Rupe2nye ade tebuan sengat kat dahi. Hadooi. Langsung aku kne anta ke bilik rawatan sebab gayenye mcm org mamai je. Kne inject...

8 Mac 2007, 18 Safar 1428 <2340>
Tiga hari je lagi nak tamat kem. Aku tercalon untuk anugerah wira terbaik modul kenegaraan. Berkenalan dgn seorang 'lawyer' (cite2 die nak jadi lawyer mcm ayah die). Best borak dgn die, tibe2 je da mcm debat pulak. Tak mcm member lain, bile aku bangkang sikit idea die, terus serunder xnak bahaskan balik..

24 Oktober 2007, 12 Syawal 1428 <1957>
Bad day...bukan hari yg bad, tapi aku. Bio dpt 50%, Stats 31%. Adakah result sebegini akan mengizinkan aku fly? Huh, aku terlalu banyak berfikir agaknye..tibe2 aku rase aku mcm nak marah la

Itulah sikit sebanyak antare entry2 buku kecik aku tu. Haha, mmg mcm2 terjadi sepanjang tempoh tu. Tapi aku cool, biase la pengalaman, kan? Pengalaman mendewasekan kite, mematangkan pemikiran dan mengajar kite erti hidup. So aku x kesah le ape yg terjadi pade aku dahulu. Even memori tercampak dari atas basikal sampai patah tgn tu masih menghantui hingge kini, namun aku jadikan ia sbg satu kenangan yg berharge buat aku. Aku jugak pernah cube2 ponteng puase dulu, tapi kantoi. Sebab aku menyorok celah peti sejuk, yerla, nanti senang nak capai lagi. Sampai sekarang aku masih tertanye2, knp aku menyorok di celah peti sejuk tu, sedangkan byk lg tempat lain boleh aku nyorok.

Walau macamane pon, aku gembire dgn memori dan kenangan sebegitu, setidak2nye, jike aku ditakdirkan mempunyai zuriat, "ade mende bapak nak citer kt kamu sume!!" Make hargailah kenangan2 anda, jgn biarkan ianya terhapus, mcm lagu jamal ngan sarah ni, kenangan manis kau dan aku takkan terhapus, duri ranjau dalam bercinta lumrah dunia..

p.s: input2 buku kecil yg dipaparkan mungkin telah dialih bahase ke bahase yg difikirkan lebih sesuai, menarik dan kurang sket jiwangnye..






788

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...