Friday, August 7, 2009

Pemandu Yang Berhemah


Bapaku pulang dari kota, bapaku belikan kereta, kereta kecil warna merah, bolehku bawa ke sekolah...
ntah la, aku pon x ingat bile 1st time aku menyanyi lagu ni. Yang pasti sampai sekarang kalo aku nek kete ke bank mahu pon ke bandar-bandar besar, mesti lagu ni akan bermain di kepale. Dulu mase kecik2, mati2 aku ingat bapaku dlm lagu tu, membeli sebuah kerete kancil berwarne merah untukku, maklum le, kancilkan kecil..

Cukup le, tu mukadimah je. Yang nak diceritekan adelah mengenai diriku sebagai pemandu, dan dirimu sbg penyibuk di jalan raye. Tp bukan sume org la penyibuk, segelintir je. Agaknye, mmg da jadi kewajipan ke bagi setiap insan yg memiliki BMW atau MERC ni, utk bawak laju2, cucuk2 angin kat blakang kete org. Kalau kat jalan bese tu, besenye paling laju aku bawak dlm 90kmj la. Kalo mak atau adek aku ade dlm kete, secare automatiknye, meter tu bagai terkunci kpd 80kmj je, tak boleh nak naik lg, knp agaknye? Kalo kt jalan tinggi (highway), aku hanye akan tenang bile bawak sekitar 120 ke 130, dan sesekali terlajak ke 140 dan 145 tu perkare biase la. 130 tu kire agak laju la, dan kelajuan inilah yg aku gune utk mencantas kerete2 yg lembab tp x sedar diri sebab suke dok kt len 2nd. Yang aku geramnye, bile aku da bawak 140, mesti la kne dok line plg kanan kan, selamber badak je pemilik2 MERC ngan BMW ni main2 lampu padehal jauh lagi, mcm le aku ni kemaruk sgt nak dok line tu. Dan dorang2 ni x penahnye aku tgk bwk slow atau atleast ikot la speed yg ditetapkan melainkan nak memotong. Ni tidak, even dkt jalan biase, dan x potong sape2, still jugak bwk mcm nak tercabut tayar2 tu. Rilek2 je da la, ape nak dikejarkan. Biasenye kalo berdepan dgn situasi mcm ni, aku just bersabar dan membuat andaian, "bini die nak beranak kot..xpe la, bwk le laju2, kang terberanak dlm kete, susah pulak, kete mahal". Haaa, kan da kene sebijik dgn aku. Mmg la ayat tu nampak kasar, tp kalo ko bawak laju2, terbabas kt kete aku, sape yg men kasar skrg!!?

Waktu2 cutiku semase dirumah, ini le keje aku. Pemandu kepade ayah, emak dan adik2ku. Takpe la dulu mase aku kecik2, ayah mak aku le yg drive kalo aku nak kemane2, skrg ni turn aku lak. Jgn disuronye drive masuk laut sudah. Kalau kt kolej aku dulu, aku masih jugak menjadi pemandu kehormat buat rakan2 aku. Amboih, seronok korang yer, naik free hehe. Takpe aku x kesah, bab2 menumpangkan org ni jgn le korang susah hati, aku x mintak duit isi minyak. Pun begitu, even tiap2 minggu aku ngepam minyak tu, xtau la brape byk kosnye, yg aku pelik bile abes sem duit aku still byk lg. Menghampiri 4 angke jugak le. Sedangkan dorang yg x bawak kete bile ditanye, masing2 kate duit da abes, dorang pakai utk ape? Melawat zoo? Maybe dorang melabur amanah saham 1Malaysia kot.

Sebenarnye aku kesian kt pejalan kaki yg nak melintas jalan ni. Kete sume laju2. Kadang2 aku berenti la kejap, itu pon depend kt keadaan jalan. Kalo kete blakang aku mcm lembu gile je, aku tak brenti la, dibuatnye die sondol kete aku kang naye je. Tapi kalo aku sorang2 je, n pelintas jalan tu mcm bersemangat je nak melintas, biasenye aku kasi melainkan org tu buat nak xnak je melintas, lantak ko la.

Mase mule2 blaja bawak kete, semestinye aku x biase dgn keadaan dalaman kete aku. Jadi ayah aku akan dok sebelah sbg cikgu memandu tak bergaji. Ade le sekali mase tgh syok2 bawak kete, tetibe ujan. Aku pon cakap kat ayah aku, "ayah, ujan le". "Laa, kalo ujan pasang le wiper tu".. Pade mase yang lain mase aku tgh drive tetibe ade ayam melintas, aku pon cakap kt ayah aku, "eh, ade ayam la, ayah". "Laa, ade ayam break la, elak la, xkan nak langgar" kate ayah aku. Macam tu le aku smpai sekarang. Untuk mende remeh mcm ni, biasenye mulut aku yang gerak dulu sebelum fikiran aku berjalan memikirkan ape nak wat.

Ntah la, maybe aku akan terus menjadi pemandu, smpai le aku berumahtangge, dan beranak. Bukan aku beranak, bini aku le. Maksud aku, aku ber-anak. Ohyer, kalau nak tahu, mood aku juge buleh dikenal pasti melalui care pemanduan aku. Kalo kt jalan biase tetibe aku memecut je sampai 110, tu maknenye aku tgh marah. Kalo meter tu korang tgk mcm nak xnak je naik, mase tu aku tgh sedih. So, aku cadangkan kalo terlihat api2 kemarahan mcm tgh membare je menerusi wajah aku, better korang jgn tumpang aku le, bkn ape, aku kesian n sayang kt korang sbenanye. Kalo jadi apape, aku xleh nak bayangkan....






779

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...