Thursday, August 13, 2009

'T' Untuk Televisyen

Sejak pertengahan tahun 2007, minatku pade rancangan2 tempatan di kace tv kian pudar. Aku tak lagi se-excited dulu dgn drama2 yg bersiaran. Dulu kalau Isnin malam tu, ade citer Gerak Khas. Memang satu famili aku suke tgk AC Mizal ngan Abby tu berlakon. Mase aku darjah 3-4 sitkom senario memang tak pernah mengeringkan gusi aku, terbahak2 jugak le ketawe. Sebelum tu lg ade rancangan2 berkonsepkan kependekaran, dgn pelakon2nye yg bersilat, latar belakang kampung dan sebagainye, sumenye betol2 menyeronokkan. Tapi tu dulu la. Dengan arus pembangunan yg semakin hari semakin deras, idea dan konsep2 sebegitu tak bertempat di hati aku. Aku mule rase boring sejak tamat sekolah dulu. Mule dari saat tu, aku tak pernah lagi rase seronok atau teruje nak lari2 ke depan tv bile suatu2 rancangan bersiaran.

Pernah jugak aku minat balik pade rancangan kt tv tu, slot Samarinda, citer Kaizer yg berlagu temakan Mahakarya Cinta nyanyian Faizal Tahir. Agak follow jugak la, tp tu pon x brape minat sgt. Seingat aku, tu jer la kot. Umah aku takde Astro, yg ade hanyelah RTM Teman Setia Anda, tv3 Inspirasi Hidupku, ntv7 Your Feel Good Chanel dan tv9 Dekat Di hati. Biasenye yg selalu aku on, atau lebih tepat yg 24jam bersiaran kt tv aku tu, tv3 lah. Sebab channel tu je yg paling clear. Walaupon aku x ikut cerite2 die, tp aku xde la bengap sgt kalo ditanye apape. Still lg aku boleh bercerite ttg slot2 yg ditayangkan. Ade samarinda, seram, aksi, akasia, lestary, sinetron, panggung sabtu dan sebagainye.

Kebanyakan dari slot2 ni, slot sinetron la yg plg aku nyampah. Citer2 dari seberang yg langsung tak mempunyai apape msg bagi aku. Kebanyakan wataknye da boleh agak dah yg mane baik, mane jahat. Yang jahat biasenye sgt kaye, dgn raut wajah yg sangat meluat bile dipandang. Yang baik pulak biasenye selalu ditimpe kecelakaan, cantik, innocent dan kadang2 sgt miskin. Jalan citer pulak same je, yang jahat akan sentiase menganiaya yg baik. Mcm2 care die gune nak pedajal org tu, kdg2 care yg sgt tak matang atau kebudak2an turut digunepakai. Contohnye, baling lipas mase org tgh belajar. Lepas tu, dgn tak semene2 lipas tu dtg balik kt dorang dan mereke yg jahat ni pon menjerit jer tanpe sebarang tindakan susulan mcm melarikan diri atau membunuh lipas tu. Tak ke bodoh tu. Biar je lipas tu merayap kt atas badan. Aku rase dorang x normal la, kalo normal, bile kite takut atau geli pade lipas, secare reflexnye kite akan menepis lipas tu sebab terkejut, kan? Tak mcm citer ni. Aku bukan ape, pade mate aku, cerite2 yg dibuat sebenarnye mencerminkan diri sesebuah masyarakat. So, bile aku tgk citer yang memaparkan kebusukan hati, kebodohan masyarakat, kebengapan karekter mcm citer2 ni, aku pon terpikir jugak la, masyarakat kt seberang mcm ni ke?

Slot2 lain pulak tak de apape yg aku suke atau nyampah sebab biase la citer2 tempatan, kan. Kalau tak bertemakan dunia korporat (samarinda), mesti bertemakan kolej (dunia baru) mahupun kehidupan harian (impian illyana). Yang pasti tema utame utk kesemue citer2 ni adalah CINTA. Cinte, cinte, cinte..patut le budak2 skola skrg tak abes2 nak bercinte, khatan pon tak kering, ade hati nak bercinte. Sumenye tak lain tak bukan adalah kerane pengaruh tv. Cinte tu x salah sebenarnye, kalau dunie ni xde cinte takkan ade tempat yg selamat utk didiami. Mane taknye, kalo xde sape2 cintekan negare, mesti la negare ni senang nak dijajah, dikuasai dan dizalimi, right?

Okey3, mesti ade nak protes apape, kan? Yer, betol tu. Bukan sume pasal cinte, ade jugak slot2 yg cube mengetengahkan genre lain mcm seram dan teknologi. Bukan le aku tak suke citer2 seram ni dan dlm mase yg same, nak kate aku gemar pon tak jugak. Tapi agak2 le kalo nak wat cerite. Kesian budak2 tak dpt nak tido mlm. Maklum le, dlm citer tu ade kerande terbang la, pontianak melayang2, toyol berkeliaran dan mcm2 lagi la. Hantu2 berwajah hodoh dan buruk menyerang orang kampung yg balik dari surau, mengejar budak2 balik mengaji dsb. Jadi budak2 yg innocent ni mesti akan percaye adenye mende2 tu, dan akhirnye takut pade bayang2 sendiri. Bile tanye knp xnak gi ngaji, jawabnye "takut, nanti ade pontianak cekik". Hadooi, kite sepatutnye cube melahirkan generasi yg berani, cekal dan tabah menghadapi apa jua situasi, biar cemas mahupun puaka. Tapi ape yg berlaku adalah sebaliknye. Mungkin dgn rancangan2 mcmni generasi baru akan lebih mudah mengalah atau melatah jike ditimpe perkare aneh sebegitu. Mcmane nak pertahankan negare kalau terserempak bayang2 sendiri pon da pengsan.

Rancangan2 aksi pon kdg2 tak relevan. Ade pulak citer ttg remaje bermasalah ditayangkan. Yer, aku paham maksud penerbit. Die nak kasi pengajaran, jgn berlumbe, jgn merempit sebagainye. Tapi bagi aku, care dorang tak betol. Lebih banyak aksi2 lumbe dan rempit tu daripade citer kehidupan watak utame. Dan kebanyakannye dilakukan dgn pro dan penuh bergaye. Motor2 atau kerete yg digunekan plak sume kebykannye yg murah2 dan senang didapati. Kalau mcmni, lebih teruje le remaje2 senteng kt luar tu nak meniru. Woho pedas2...

Mcmane plak dgn slot2 pendek, maknenye yg bukan drama la macam Carekarama dan Panggung Sabtu? Yg ni aku rase neutral je. Kdg2 citer die best, kdg2 bese2 je dan ade kalenye rase mcm nak bakar je tv tu. Bukan salah tv atau salah sape2 sebenarnye, tp ni sume cite rase masing2 kan, mungkin aku tak suke, org lain barangkali suke. Pokok pangkalnye terletak kat diri kite sendiri. Producer tu pon manusie gak, tak mampu nak memuaskan hati semue.

Mesti ade yg bengang dgn citer aku, dan tak kurang jugak yg bersetuju. Ah, aku tak kesah! Macamane pon depa sume tau tak mcmane aku boleh tau sume mende2 ni even aku cakap aku tak suke? Sebabnye, aku tgk jugak sikit2 sebagai tande penghargaan. Sian dorang, penat2 buat citer. Walaupon aku nyampah kdg2, aku tak boikot brgn tempatan tau. Aku tak pernah pulau rancangan2 kt tv tu. Mmg aku akui, idea serte kebolehan producer tempatan tak setanding producer luar mcm producer Heroes, One Litre of Tears mahu pon Winter Sonata. Tp kalo bukan kite yg sokong dorang, sape lg? Kalau rakyat negare ni sendiri xnak appreciate, nak harap rakyat asing appreciate? huh, jauh sekali..

Uisy, panjang le pulak. Sebenarnye yg kat atas ni aku nak jadikan mukadimmah je. Fokus aku sebenarnye pade satu rancangan ni, yg tibe2 je menarik minat aku utk menonton tv. Tp xpela, aku malas nak padam.. nanti2 je la aku citer ttg rancangan yg satu ni. Setiap Jumaat, jam 9 malam. Apakah anda sanggup dikorbankan untuk cinta?





1067

8 comments:

mine pc said...

tau2 cite ape
stiap jumaat pkul 9mlm tu..
nur kasih kan? kan2?
rmai gak yg minat cite ni sbb jln cite dia lain sikit drpd cite2 mlayu biasa tu..
slalunya cite mlayu kalo kt samarinda 2 msti psl rebut2 syarikat besar la, rebut harta la, rebut pgkat la, balas dendam la etc etc
seolah2 memaparkn kondisi masyarakat mlayu moden skrg mmg sgt2 teruk...wuwuuu
tp nur kasih lain sikit plot citenya
sbb 2 mmpu tarik rmai penonton!!
opsss, tnpa disedari terkomen pjg plak...sorry2
2 je.maseh.

Asip Hussin said...

siapakah? tp btol la tu. actually slot samarinda tu khusus utk citer berkonsepkan dunia korporat. Jadi tak hairan la kalo plotnye byk memaparkan kisah perebutan harte, konflik syarikat, pengkhianatan dalam dan sebagainye. Mcmane pon bagus jugak ade kisah2 mcm ni, atleast kite xde la asek dihidangkan dgn kisah cinta 100%. Cinta dan masyarakat malaysia mmg xdpt nak dipisahkan. Lagu cinta, drama cinta, filem cinta everything cinta. Kite mungkin tak dpt berubah menjadi orang lain, tapi kite boleh berubah menjadi orang yg lebih baik. So, bg saye, penambahan konsep dunia korporat dalam kisah2 cinta tu, adalah satu langkah untuk menjadikan drama kite lebih baik. haa, sape punye komen lg panjang skrg?

AkMaR said...

asip!!
Betul!!
Aku boring giler tgk cte melayu..
(alamak, jahatnye mulut)
cite seberang pun sama gk.
Dlu waktu SPM dlu citer bwg putih bwg merah tgh meletup2.. adik2 sepupu aku smpai nangis2 sbb berebut nk jadi bwg putih. adoiyai.. x fhm btul aku.. lagi satu citer seberang ni, effect dia byk sgt..
tunjuk muka heroin, shot yg sama berkali kali.. close up dan close up dan close up.. penat aku..
and perbuatan diorg mmg la x logik. yg baik yg kena buli tu, blh je dia biar tgn dia kena ikat kat bathtub, then nangis2... (cite bwg2 ni)
klo aku la, aku dh pulas2 tgn org yg nk ikat aku tu, igt aku barbie doll ke? hahaha...
citer melayu pun lebih kurang, acting x natural pun. plot balik2 laki kahwin lebih dr satu, perebutan harta, kuasa, keta besar2 dan hebat...
Tp, sku suka2 hati je dok ngutuk org, klo tiba2 ada org suruh aku produce satu drama, mau x tido setahun..
Haha..

p/s: comment aku lagii panjang...

Asip Hussin said...

wah..komen berbentuk cabaran nampak? takpe la, komen le panjang2. kang kalo aku layan kang da jadi mcm entry blog plak haha. ok, citer2 seberang, totally out. tp mcmane dgn citer2 kite, btol ke kebykannye..erm..x best? skrg aku tgh layan samarinda, kala hati dari epsod 1. satu je nak kate, citer ni best. aku je yg tak nampak b4 this. dan lepas ni aku akan terus mengulang tayang citer2 lain pulak b4 buat sebarang compliment yg lebih mendalam. just nak buktikan yg ape aku taip dlm post tu, bukan 100% betol..

apex said...

salam bro
oo komen entri aku ye..hehe

pndgn aku plak : aku setuju dgn akmar. menyampah! meluat tgk movie2 melayu. klu drama tv tu ok lg la. aku pnh lyn cite "matahari" dulu. syok gak. haha. tp klu movie melayu yg men kat panggung, cite hantu ke, siyes aku xtgk. lbh2 lg klu tau pengarahnya razak mohaideen tu. sori ckp la. aku dah byk kali kecewa dgn filem2 dia.

Klu cite seberang lak, aku lg suka movie dorg lah. Mmg berkualiti..mcm cite "Heart", "Eiffel.." dulu tu. Tp drama2 dorg aku benci gile. Mcm ko ckp la. Mesti ade yg baik, ade yg jht..pstu ade pari2 la..ade je benda xlogik dlm cite2 dorg. Klu budak2 skolah lak, mesti drive kete besar2 ke skolah..x pelik ke? Tp cmane pun, Malaysia ttp beli drama2 dorg kann. Haisshh..

Klu nk trs ckp psl ni, aku rs smpai bile pun xabis. Mcm ckp psl bolasepak Malaysia. So tepuk dada tnya selera. Tiap org selera lain2 kann. Anyway nice topic bro. hehe


p/s: xpnh2 aku komen pnjg cmni. tebiat ke ape..

mine pc said...

owh mine pc adalah seorg bloghopper. main loncat2 je kt blog sape2. haha. wlaupun tuan punya xknal mine pc ni tp xpa kan nk komen sesuka ati kt sni. hahaha. bg pndangan saye, cite nur kasih 2 bkn brtemakan cinta (love story mcm 2) semata2 tp more kpd kasih syg dlm famili. stkt ni nmpk fokusnya mcm 2 la. antara ayah-anak, abg-adk, emak-anak..klu pengorbanan pun demi ayah, demi adk..nilai islamik, keinsafan, perubahn, hijrah pun ada..bgs la nilai2 mcm 2 diterapkn. byk moral leh dpt. sjht2 mnusia dr kecil pasti blh berubah n brtaubat, tiada yg mustahil dgn kehendakNya kan. ya, itulah hakikat kehidupan. manusia tu mampu berubah dlm sekelip mata! dr jht ke baik mahu pun dr baik ke jht. tp yg psl dunia korporat 2 mmg xdinafikn bgs but then bila plot critanya lebh kurg sma ja jd muak la tgk. yg jahatnya pulak rmai bebeno. satu mati ada pulak satu lg. xabes2. kdg2 jd tensen tgk. hahaha. btw, yg kwn2 len ckp 2 ada benarnya. btol2. stuju gak. but itulah dunia kan. setiap satunya ada pros n cons rite? nothing perfect..yet, still kita leh enjoy n take the gud values of any great movies n dramas rite. hehe. itu aje pndpt mine pc.
p/s-baik jgn main lwn2 komen pjg2 nnti kat bhagain komen2 ni lak lbh pjg br posting utama. hehe =p

Anonymous said...

I like Nur Kasih. Akan kuar movie die. Haaa...pendek je.

Asip Hussin said...

ha'a, biarkan pendek. ntah mcmane boleh jadi competition lak kat atas ni. biase la tu.. orang mude~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...