Thursday, August 13, 2009

Marah Itu API


"Kalo korang da pandai sangat, pegi la memekak kt tempat lain!!!"
- Asip Hussin, Kelas 3 Alph..

Mase tu aku di tingkatan 3. Tahun PMR. Dan itu la kali pertame dalam idop aku, aku btol2 bengang. Saat tu baru le aku paham kenape orang marah ni dikatekan macam gunung berapi. Yer, sebelum ni aku just pendam je tp bile sampai threshole valuenye...kaboom. Meletup.. Same macam gunung berapi.

Skola aku dulu, asrama. Full boarding school. Makenye sume student tinggal kt asrama. Dan kehidupan asrama ni same sekali tak same dengan kehidupan luar. Di luar, kalau nak makan..anytime. Kalau nak study..its up to you bile masenye. Tapi di sini, makan, pakai, study..sumenye mempunyai jadual yang fix. Kalau terlepas mase makan malam, meggi le jawapnye. Same jugak mase2 study. Waktu kelas same macam biase, tapi utk study sendri, waktu prep je la yang aku harapkan. Prep merupekan singkatan utk preparation class kalau tak silap aku la. Biasenye sekolah2 asrama mmg ade prep bagi mengelakkan pelajar2 mengisi mase lapang mereke dgn keje sie2. Kalau di skola aku, prep ini ditetapkan waktunye, petang lepas kelas dan malam lepas isyak. Biasenye prep ptg tu mmg burn la. Aku jadikan prep ptg tu mase utk siapkan keje skola. Kalau tak siap, sambung prep malam. Tapi biasenye aku try jugak siapkan ptg tu sebab waktu mlm aku ade agenda lain. Kalau takde keje skolah pulak, tido berjemaah di kelas merupakan aktiviti yang paling popular.

Bile malam pulak, selalunye aku buat latihan dr buku2 yg aku beli kt luar. Kan berlambak buku2 latihan PMR, SPM kt kedai2 buku tu, jadi terase rugi kalau tak beli. Buku yang paling aku suke adelah Koleksi Soalan2 SPM (atau PMR) Sebenar 2002-2005 dan sebagainye. Sebab soalan dlm buku ni senang haha. Tapi takde la aku buat soalan dari buku tu je, ade jugak aku pinjam buku2 dari kawan2 aku. Semakin dekat nak exam sebenar, aku tak lagi sentuh sgt buku2 ni sebab kami sume diberikan berbeban-beban paper utk diselesaikan. Paper negeri kelantan, ganu, pahang, kedah, johor sume ade. Paper SBP, MRSM pon ade jugak. Memang tertekan mase tu agaknye sebab masing2 tak biase dikelilingi kertas menimbun macam tu. Aku pon tak terkecuali..sgt tertekan. Mase tu lah segale-galenye terjadi...

Peristiwe ni tak ramai yang tau, even member yang duduk sekaki berdekatan aku pon, aku tak sure die sedar ke tak. Yang pasti ianya melibatkan aku dan beberape pelajar perempuan yang bermulut kepoh, yang tak reti jage mulut, yang seolah-olah mintak mulutnye dicili-cili. Tau le da pandai, tapi atleast hormat pade mereke yg nakkan ketenangan mcm aku ni. Untuk belajar dalam keadaan tertekan, aku memerlukan suasane yg senyap, bukan le sunyi mcm kubur tu tp kalau nak bercakap pon, agak2 le..pandai2 control volume. Malangnye ape yg terjadi adalah sebaliknye. Dorang ni sume mmg tak pedulikan org2 kt sekitar, antare suare dorang dgn suare pemegang mikrofon, suare dorang lagi kuat rasenye. Even kalau aku berade sebatu pon, still kne tutup telinge agaknye. Macam tulah hiperbolanye analogi aku. Kebanyakan dorang pulak memiliki suare yg halus dan berfrekuensi tinggi. Mase kt kolej aku pon, ade jugak aku jumpe org mcm ni, due orang dan salah sorangnye pernah sekelas dgn aku. Yang sorang ni mase die buat presentation biasenye aku akan byk menghabiskan mase kat luar, bkn sebab aku benci kt die, oh tidak. Tp sebab aku mmg tak tahan dgr suare die, aku sakit kepale. Lagi sorang aku just kenal rapat dgnnye mase aku kat Kem Bina Negare baru2 ni. Same jugak, bile die start present apape, serte merte muke aku merah dan keadaan tu memakse aku utk kuar dari kelas.

Oh, kembali ke skola tadi. Mereke ni selalunye buat port kt belakang kelas, kt situ la dorang mengumpat, kat situ jugaklah dorang membakar hati aku tanpe mereke sedari. Aku pon tak sure ape aku buat lepas tu, yang aku ingat2 lupe adelah aku keluar dari kelas byk kali utk basuh muke sebab aku rase kalo aku tak wat mcm tu confirm melecur muke aku dek kerane panasnye darah yang mendidih. Ade satu ketike tu, pernah jugak aku tenung sorang antare mereke sampai die pulak kuar kelas sebab takut dan tak selese. Bukan aku tenung2 sayang, tidak same sekali. Kalau dalam filem tu, boleh kate tenungan berhantu la kot. Dorang yang kuar kelas ni mcm nampak hantu katenye. Aku just nak bagi amaran je, tapi aku rase aku dah terover la, sian kt die.

Last skali yg aku ingat, aku pernah keluarkan sekeping kertas kosong, tulis le apape yg aku marahkan, selit2 sikit bahase yg agak kasar, dan beberape ancaman2 halus yg tak mampu aku sendiri tafsirkan maknenye. Name2 mereke yang berkenaan ade di mane2 sudut kertas, ditulis dgn ganas sampai terkoyak2 sikit kertas tu semase ianya ditulis. Seyesly, kalo sape2 jumpe kertas tu, mmg takkan sangke tu sume aku yg tulis sebab pade mate dorang aku mungkin seorang yg pendiam dan tak berape nak campur sgt ngan dorang. Tapi tu lah hakikatnye, setenang2 gunung berapi, walau seribu tahun tenang ia tetap gunung berapi. Kertas tu tadi sengaje aku selit kt meje aku, n kalau sape2 lalu confirm akan ternampak punye, aku seolah2 nak suro dorang bace la. Ape yg aku rancang akhirnye menjadi, kertas tu hilang keesokan harinye. Dorang da amek bace le tu. Di tempat yang same, kertas kemarahan tu diganti dengan secebis nota kecil. "Assalamualaikum, Asip. Kalau marah sekali pun, tak payah la ko carut2kan kitorang sume, ko ingat ko sempurne sgt ke!!?"

Kemarahan ni akhirnye menjadi dendam, berpanjangan sampai seminggu lantaran kelemahan aku sendiri dalam mengawal bara tu. Tapi mcmane pon, atlast dorang paham jugak, or maybe buat2 paham kot, yg tu aku tak sure. Dorang tak lagi memekak dlm kelas, or atleast dorang tak berade dlm kelas mase aku ade. Rase bersalah gak, disebabkan aku dorang tak sanggup nak masuk kelas. Tapi nak buat mcmane, kalo korang dok je diam2 tak ganggu emosi aku, xdenye aku nak menyinga.

Anyway, tu sume mase aku form 3, bile naik F4 dan F5, rasenye pemikirn aku da matang sket kot. Kalau tak selese aku cari tempat lain nak blaja. Bukan ape, nak naikkan marah aku sbenanye susah, tapi bile dah marah aku sendri tak leh control, so mencegah tu aku rase lagi baik dari merawat. Tapi sekarang, mungkin tak lagi. Bile aku berdepan lagi dgn situasi mcmtu, aku lebih suke membawe diri secepat mungkin daripade duduk je memendam amarah. Kalau dgn member2 aku skrg, aku rase dorang paham kot macamane...






1057

5 comments:

Amin Baek said...

duk blakang time form 3??
sapa a??
aku tak ingt a..haha

aku rasa kami pling blakng..5meje yg panjng tu..tp klu pomp,siyes tak ingt..hha

hAs's said...

huhu..
yang ni kot yang comment xleyh nak baca tu,,let me write for 2nd time=p
tp xde la exactly like before.

rileks.blajar lah tuk bertenang even tgh gelabah atau hati tgh membara.
dulu sy pun marah2 gak tapi bila kawan2 sekeliling jenis ske bertenang,nak marah pun xjadi.be cool=) apatah lagi duk kat dunia arab ni,,mcm2 perkara ada.huk3

Asip Hussin said...

ade..dorang selalu dok kt belakang, mase exam kan meje cikgu letak kt belakang.

oh, tu dulu. skrg da x da. skrg da terkawal siket. malas nak marah2 ni, penat, consume byk tenage. tapi tu pon depend le..

AkMaR said...

Ntah kenapa.. Aku mmg bygkn kau mcm HULK pun...
Hahaha.
So aku x pelik kau meletup mcm tu tiba2...
Means ada la bdk 8M11 yg suara nyaring ek?
Ok, nti aku siasat identiti bdk tu..
Hahaha..

nz said...

"Kalo korang da pandai sangat, pegi la memekak kt tempat lain!!!"

ehekk... penah ade kwn jerit cam ni dlm kelas gak.
ahahahah..

saje singgah :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...