Monday, August 17, 2009

Kisah Di Suatu Malam

"Bang, tolong temankan jap, nak amek beg sekolah dalam kete". Ayat ni dari dulu sampai sekarang masih lg digunepakai kt umah aku. Adek beradek aku sume termasuk aku, 6 orang. Dan mase kecik2, sume penakut. Same je mcm korang sume mase kecik2, kan? Takut antu. Hahaha. Mase aku kecik2 dulu, umah yg aku diami bukanlah mcm umah skrg ni. Dulu aku tinggal kat taman perumahan, rumah teres le. Di mane keadaan rumah ni tak le besar sgt, nak kate kecik pon tak jugak, sedang2 je. Tandas, dapur, bilik tidur dan ruang tamu sumenye dekat2 je, jadi kalo nak menapak ke mane2 sudut dlm umah aku tu biasenye tak de la memerlukan mase sampai sejam.

Aku pon hairan la, kenape perkataan hantu ni cukup menakutkan bagi budak2. Dari zaman aku kecik2 dulu, smpai la sekarang. Memang, dulu aku pon takut dgn citer2 hantu ni, bile nak tido risau je kalo ade hantu dtg nak cekik aku. Kecik2 dulu aku ngan abang2 aku tido sekatil. Katil queen size, budak2 umo 4,6,8 tahun plak besa mane la sgt. So mmg selese la katil tu. Biasenye aku tidor tgh2, kiri aku abg ngah, kanan pulak abang long. Memang aku tak nak tido kt tepi, sebab takut ade tangan dari bawah katil keluar tangkap aku, pastu cekik haha. Pelik betul, dari mane sebenanrnye datang kisah2 hantu mencekik ni. Seingat aku la, dari kecik sampai la sekarang, aku tak penah lg dgr atau bace cite2 ttg org mati kene cekik hantu. Tu sume citer2 yg direke2 org je utk menakutkan budak2 yg nakal ni. Tapi, persoalannye..masih relevankah?

Masyarakat melayu dan cerite2 mistik ni memang tak dapat dipisahkan. Jike wartawan bijak memanipulasi fakta, mengaitkan sesuatu peristiwe dgn alam paranormal, tabloid2 di pasaran memang akan laku mcm pisang goreng panas. Dari zaman melayu purba sampailah ke zaman teknologi ni, pemikiran kite masih lagi terbatas, terperangkap dgn pengaruh kisah2 misteri ni. Sampaikan diwujudkan rancangan2 seperti seekers dan sebagainye. Soalan aku adalah, untuk ape? Yer, mmg kite akui, kewujudan makhluk2 dari alam sebelah, jin, syaitan, malaikat tapi untuk ape kite nak kaji semuanye? Dah tak cukup ke bidang pengajian di universiti tempatan dan luar negare utk dikaji sampaikan tercetus pulak idea baru nak mewujudkan ghost course atau paranormal course ni? Udah2 le tu, bior le dorang nak idop, kalo kite pandai jage akal kite, jage diri kite, takdenye dorang nak kaco kite.

Berkenaan cerite hantu ni, seumur hidup aku, aku rase aku pernah berhadapan dgn situasi2 mistik ni. Tiga kali. Pertame mase aku kecik2 dulu umo brape, aku tak ingat. Dan due kali lagi mase di sekolah menengah..peristiwe pertame mase aku demam panas di tingkatan satu, dan yg kedue aku tak ingat bile. Yang pasti time tu aku tgh mamai2 sebab terjage di tgh mlm..

Kisahnye..mase aku kecik2 dulu, bertempat di rumah yang aku ceritekan di awal post ini. Aku masih ingat lagi, time tu aku, abg2 aku, mak aku dgn seorang pembantu umah saje ade di rumah. Ayah aku pulak ke mane ntah, aku tak pasti. Biasela budak2 di malam hari kan, kalau tak tgk tv, mesti main2 selimut dgn bantal kat atas katil. Same la jugak dgn aku dulu, tv bukak bukan main kuat lagi volume die, pastu kitorang pulak terjerit2 atas toto kt dpn tv. Main pukul kepale gune bantal peluk. Permainannye begini, sorang yg 'jadi' kene baring, pastu yg pegang bantal peluk plak akan berdiri dan mengajukan bantal peluk tu ke muke si 'jadi' tadi dgn jarak bantal dan muke sedekat satu kaki. Lepas tu pemegang bantal peluk akan menghentam muke yg 'jadi' ni tanpe memberi sebarang amaran, kalo dapat elak, make menang la. Kalau tak dpt elak, terpakse la die jadi lagi smpai le die dpt elak. Best, kan? Nanti boleh try dgn adek2 korang.

Ok, sambung citer. Mase kitorang tgh gembire main game ni, dgn tak semene2 kitorang sume terberenti main kejap, tak tau kenape. Tv yang bising tadi pulak tibe2 mcm 'hang' tak berbunyi..suasane tibe2 jadi menyeramkan. Sape2 yg pernah alami mende mcm ni mesti akan berkate "ni mesti malaikat lalu". Tp ape yg berlalu adalah sebaliknye. Mak aku yg tadinye tgh borak2 ngan Kak Imah (pembantu umah) pon tibe2 rase pelik dan seram sejuk..mase tu lah semuenye terjadi..Dari arah belakang umah, kami terdengar suare yg rase2nye takde sape yg suke dgr. Bunyinye seperti ini, "hiiiiiiiiiiiiiiiii hii..hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....", dgn intonasi yg sangat nyaring. Biar pon hanye sayup2 kedengaran, tapi kami semue pasti bunyi tu datangnye dari belakang umah kami iaitu di bhgn dapur. So, ape lagi aku ngan abg2 aku pon amek selimut, nyorok dlm selimut tu menantikan kepulangan ayah. Mak dan Kak Imah pule memberikan seribu alasan utk tidak ke dapur.

Aku meneruskan kehidupan seperti biase. Ke sekolah rendah, main pondok2, kejar2 ngan kawan pastu jatuh smpai kaki berdarah, bile balik umah kene marah lagi..macam tu la rutinnye. Lepas tu aku ditawarkan ke sebuah sekolah berasrama. Paham2 je la sekolah asrama ni, penuh dgn kisah2 mistik. Mase aku dalam dorm, ade sorang senior ni tibe2 panggil aku ngan kawan2 aku. Macam2 cite antu die citer, ade kisah tanda tgn berdarah, kisah budak kecik berbasikal di coridor pade pukul 3, kisah keranda terbang dan byk lagi la, sampaikan kitorang sume naik berbulu tengkok ni. Mujur la ape yg dikisahkan tu tak berlaku pade aku, tapi kisah lain pulak yang terjadi..

Aku sungguh bernasib baik, aku merupakan batch pertama yang berpeluang menikmati locker dan katil baru. Kirenye, sume perabot yg aku terime bukanlah warisan generasi terdahulu tetapi dari kilang terus ke dorm aku. Cume yang tak bestnye, mase aku masuk, dalam dorm aku masih dipenuhi katil dan locker2 lame, jadi terpakse la kami mengemasnye dahulu sebelum locker baru boleh dimuatkan. Semue locker2 kayu ni ditempatkan di belakang musolla yg bertempat di ground floor blok A asrama putera. Kate org kawasan belakang tu 'keras', maklum la, byk batu dan pohon2 berbatang kayu. Kisah ni terjadi bile sebaik sahaje semue locker2 lame ni selesai disusun di belakang musolla tu. Dengan tak semena2, aku pon jatuh sakit..demam panas. Mintak punye mintak aku pon dpt la kebenaran berehat di bilik sakit yg terletak di hujung blok dan bersebelahan musolla. Rehat ku cukup lama, dari loceng kelas pertama hinggalah ke penghujung asar..dan sampai masuk waktu isyak. Aku masih di bilik sakit.

Pelajar2 yg pergi prep malam, kini dah pon balik ke dorm masing2 utk tidur. Aku pon tak sedar akan perjalanan waktu, kali terakhir aku melihat jam, jam menunjukkan pukul 3.47 pg. Dan pade waktu itulah aku sekali lagi terpaksa berhadapan dgn fenomena paranormal ni. Di bilik sakit itu, tibe2 entah kenape, diriku seolah2 hilang kawalan, kaki dan tangan aku tak lagi menurut arahan aku, seakan2 bergerak sendiri. Aku masih ingat mcmane tgn aku tibe2 terangkat sendiri dan terlipat ke belakang badan, lagaknye seperti kepak seekor burung. Dan kakiku pulak tibe2 berlari semahunye menuju ke belakang musolla. Yang anehnye, cume perasaan hairan hadir di benakku, rasa cuak dan takut entah ke mane menghilang. Kakiku berhenti di belakang sebuah bilik yg kami gelarkan bilik iron(seterika) yg terletak di sebelah musolla. Dan seterusnye entah knp aku tibe2 dtg idea nak mengendap bilik ni. Inilah apa yg aku lihat. Keadaan bilik gelap, ada sebuah meje di tgh2 bilik. Di tepi meje kelihatan sesusuk tubuh lembaga yg berkelubung ungu betul2 berhadapan dgn aku, dan seolah-olah terapung di awangan. Aku cume mampu melihat kerane waktu tu, semue pergerakan badan aku terkunci buat beberape ketike.

Ape yang terjadi lepas tu, aku rase tak payah la nak diceritekan. Cumenye, pade keesokan hari sekali lagi aku terpakse berehat di bilik sakit kerane demam aku bertambah teruk. Anehkan, citer aku ni? Percaye atau tidak itu terpulang pade diri masing2. Cume sehingge kini aku masih tidak faham, apa sebenarnye yg ditakutkan pade cerite2 mcmni. Pade pandangan aku, 'mereke' bukanlah ancaman pade kite selagi kite kuat berpegang pade agama. Mereke tidak kelihatan dan tak kan kelihatan melainkan pade waktu2 tertentu sahaja. Ancaman sebenar kita adalah mereke yg kelihatan di mata. Mereke yang berhati busuk, musuh2 tersembunyi. Di depan kita tampak baik, tapi di belakang kita ibarat api dalam sekam, ibarat duri dalam daging. Merekelah yg sepatutnye ditakuti dan ditentang. Kewujudan mereke ibarat sebuah barah, biar pon sihat kini, tapi lama kelamaan memakan diri. Memang aku takut dan benci dgn orang2 yg mcmni!







ps: agaknye ape aku nak tulis lepas ni yer? kete, skola, antu, feeling..sume da cite. Any idea?
1379

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...