Wednesday, January 27, 2010

Jadi Diri Sendiri

Aku terpikir, ape kate sekali sekala dalam hidup aku..aku cube jadi diri sendiri. Bukan la maksud aku selame ini aku x jadi diri sendiri, misalnye hidup dlm badan katak or manusie bermuke bunge matahari or lelaki berjiwe haiwani..bukan mcmtu.

Ape yg orang lain mampu buat aku pon nak buat jugak. Ape yg dorang ade, aku pon nak ade jugak. Pendek kate aku sentiase jeles dgn insan di sekeliling aku. Kalo aku tak dpt, aku jadi tak puas hati, bad mood, marah tibe-tibe, bengang tak bertempat, melakukan kerja-kerja sengal yang annoying dsb. Actually ini semue sangat memenatkan aku serte membebankan jiwe rage aku..

Ape sebenarnye yg aku jeleskan? Kalo jeles dgn orang yg dpt markah seratus ujian anatomi, xde masalah rasenye. Kalo jeles dgn org yang namenye diumumkan sebagai pelajar yg dpt markah tinggi ujian praktikum..pon xde masalah rasenye. Itu suatu jeles yang baik. Masalah timbul bile aku jeles kepade something yg tak sepatutnye dijeleskan...iaitu perhatian. Bile melihat teman2 aku diberi perhatian yg baik oleh orang lain, diberikan pujian atas sesuatu yg die lakukan, aku jadi cemburu..sangat-sangat.

Yer, aku seharusnye sedar yang setiap manusia ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Aku tak leh la nak jeleskan kelebihan orang lain yang xde pade aku. Dan bile mane aku xde kelebihan tu, aku meradang..xley la macamtu. Itu da melampaui batas rasenye.

So, ape yang harus dan mahu aku lakukan sekarang adalah menerima seadanya diri ku ini, akui kelemahan dan hargai kelebihan diri sendiri. Melihat kelebihan orang lain? Tak perlu kecik hati. Its ok kalo kite x ade kelebihan tersebut sebab tiada siapa pon yang sempurna dalam dunia ini. Maybe dalam kite tidak sedar kite juge ade talent yang tersembunyi yang kita sendiri tak pernah tahu. So, ape yang perlu kite lakukan? Kenali diri sendiri dan jangan takut untuk mencuba sesuatu yang baru. Bagaimana kalo kite mahukan apa yang ada pada dirinya? Usaha la ke arahnya. Semue expert bermule dari amateur. Dan kalo mahukan dirinya sendiri? Pandai-pandai le mengayat haha.

 So, kesimpulannye..just be yourself~

Thanks for reading~






332

3 comments:

FatinZol said...

aiyyyoooo aseep....! hhaha

misza said...

asip..ko kene tau yg ko pun ade byk kelebihan...
contohnye..ko sng buat org rase happy!!! tak sume org leh buat org ketawa n gelak tiap hari....
tp ko boleh...

sbnye...aku dah lame da~~~~~
hahaha....(bkn ayat aku tu, ayat dad) haha

Asip Hussin said...

abes la. aku dgn sepenuh hati cube merahsiekannye, terkantoi gak ayat dad tu haha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...