Friday, January 1, 2010

Warna Warni

Jumaat, 1 Januari 2010. Dentam dentum bunge api da abes. Konsert dangdut depan rumah pon da abes. Aku di tahun baru. Tahun 1431 dan tahun 2010. Ape azam baru? Naaaa, mudah-mudahan aku bisa menjadi lebih fokus dlm melakukan ape jua yg aku lakukan. Kadang-kadang aku tertanye2 kenape aku kerap dgr soalan ini bile menjelang taun baru. Ape pointnyer? Bagi aku membuat azam baru di tahun baru adalah pelik. Aku membuat azam baru setiap kali aku bangun tidur. Aku tidur pade malam hari dengan penuh pengharapan agar hari esokku lebih baik dari hari ini. Dan bile aku bangun, aku bangun dengan seribu pengharapan, agar hari ini lebih baik dari semalam. Saban hari aku cube memperbaiki ape yang aku lakukan. Memperbaiki jadual tidurku, memperbaiki menu makan aku, memperbaiki aktiviti harianku. Aku nak spend umur aku cube melakukan perkare2 bergune dan berfaedah. Mencuba yang terbaik setiap hari. Melakukan yang terbaik buat aku dan lingkungan aku..

Agak sedikit kecewe hari ni. Lepas solat jumaat, try la jap survey kolam renang kt Petra tu. Dgn penuh pengharapan aku mengayuh sepeda aku menuju ke destinasi tersebut. Dah lame aku nak survey tempat ni, sejak aku jejak kaki ke sini lagi. Tiap2 hari aku buat rancangan yang same, nak pegi, nak pegi, nak pegi. Tapi selalunye ade je mende lain yg kaco. So, ntah mcmane hari rajen plak aku nak pegi. Macamanepon ape yang aku harapkan jauh dari kenyataan. Kolam tersebut bukanlah kolam utk aku berenang mcm dulu2. Ianye tak lebih hanyelah sebuah kolam air kanak2, tempat hiburan utk anak2 itik ni menghabiskan libur mereke, main simbah2 air.

Adeh. Sedeh aku. Singgah la jap kedai buah depan tu. Agaknye mmg da musim kot, jeruk ade kat mane2. Beli la sekilo due. Selalunye aku makan jeruk ni bile boring, kirenye jeruk ni aku anggap sbg snek aku la. Macamanepon aku tertanye2, ape kesan buruk kalo makan buah jeruk ni byk2? Hopefully xde. Dan kalo ade, jgn la teruk sgt. Kalo takat sakit2 perut sket2 tu xpe la. Tapi kalo smpai boleh mengakibatkan perut berlubang or kentut berdarah dsb sumpah lepas ni aku tak makan buah ni lagi. huh..

Dalam perjalanan balik, aku terlibat dalam sebuah kemalangan jalan raye. Tapi terlibat secare tak langsung je la, sebagai penonton kehormat. Aku tak menabrak dan tak ditabrak, sebaliknye kejadian penabrakan tu berlaku depan mate aku. Ini accident ke-3 yang aku lihat. Yang pertame melibatkan member aku sendiri. Kemalangan antare die, pintu teksi dan penunggang motosikal. Kemalangan kedue aku ingat2 lupe. Tp yang ketige ni agak dasat la. Sampai pecah-pecah ape sume. Abes patah-patah. Naseb baik xde sape2 yg injure. Hanye windshield helmet pecah dan cermin sisi moto yg patah. Agak teruk gak la. Tp yang aku kagumnyer, tiap2 kali aku jumpe accident2 mcm ni pasti akan ade insan2 misteri yang muncul dan bertindak sebagai org tgh bagi mendamaikan hati2 yang terbakar tu. Dan kesudahannye lg la best. Even moto da xleh jalan, cermin pecah, susah nak start, mereke yg terlibat ni boleh plak bersalam2 mcm hari raye. Bermaaf-maafan. What the!! Wow..

Aku tertanye-tanye. Kenape aku diberi peluang melihat semue ni? Aku tak faham. Tapi aku rase sedikit gembire. Bukan gembire atas kemalangan tu, tp gembire melihat masih adenye kebaikan even bile ditimpa musibah sebegitu..






533

2 comments:

Anonymous said...

kemalangan pintu teksi dan penunggang motor?..mcm kenal...haha... ko ad kt stu gk ke?..

Asip Hussin said...

aku pon x tau sape yg ko maksudkan. tp mase peristiwe pintu berdarah tu terjadi, aku ade kat situ. agaknye salah drebar teksi tu kot, berenti tgh2 jalan. pastu salah penunggang bertopeng tu jugak, sebab die potong kiri. dan xlupe juge kepade member aku tu, die pon satu hal gak. kuar main bukak je pintu. mangsenye? mesti la pintu teksi dan cermin sisi moto tu. haisy..kesian mereke..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...