Thursday, January 21, 2010

Lembu Mutasi

Biokimia yang sangat tak best!!! Aku memang tensi dgn apape subyek yang berkaitan dgn kimia ni. Dari dulu lagi aku dan kimia memang tak pernah sebulu. Entah macamane mase Es.Pe.Em dulu aku boley dapat A pon aku tak tau. Actually berbulu jugak le aku mase jawab soalan2 tu, tp nak wat macamane, kalo otak tu mmg da cerdik, susah macamane pon still A jugak hehe. Tapi tu dulu la, mase sekolah.

Berbulu~~~
Biokimia oh biokimia. Style belajar aku adalah dgn menggunakan gambar2. Aku senang nak paham kalo ape yang aku belajar tu, aku boleh gambarkan dalam kepale. Misalnye seekor lembu makan rumput. Then pade lembu tu aku boley imagine ade 4 perut. Dlm perut2 tu adenye enzim2 yang mencernekan rumput. Bile lembu berak, taik pon kuar. Pade taik tu ade pulak unsur seperti ammonia atau urea. Mendalah ni pulak diurai oleh microb2 sehingge tercipte la sesuatu yang dinamekan baje. Baje itu menyuburkan tanaman dan membolehkan rumput hidup dengan tenteram. Rumput yang subur menghijau  (thanks to tahi itu tadi) akan di makan kembali oleh lembu. Proses kitaran tahi ini akan berterusan sehingga ke anak cucu lembu tersebut di mana pada generasi lembu berikutnya, tahi tersebut akan terus bergerak dari perut satu lembu ke perut lembu yang lain.

Kalo ceritenye macamni je, aku boleh paham. Biasenye mende ni kite belajar dalam subyek biologi. Tapi dlm mase yang same, ade jugak kaitannye dgn subyek kimia. Misalnye urea dan ammonia tu. Dalam kimia kite akan belajar pasal struktur, ape atom2nye, reaksi2 berkaitan dan sebagainye. Kat sini la masalah timbul. Aku mengenali urea sebagai urea. Tapi bile aku nak gambarkan urea ni, aku tak reti. Aku tau dlm urea tu ade unsur nitrogen, hidrogen, oksigen dan carbon, tapi macamane rupe sebenar unsur tu? Aku mengenali unsur2 tu hanya dari huruf2 yang digunekan misalnye H utk hidrogen atau N utk nitrogen. Masalahnye bile aku melihat ke urea tu, aku hanye melihat tahi. Aku tak melihat sebarang huruf, baik huruf Ha mahupon eN. Even aku menggunekan microskop elektron berkuasa nuklear yang dibeli dari China sekali pon, aku still tak kan melihat apa huruf di dalam unsur tersebut. Jadi macamane aku nak menggambarkannye? Aku keliru..

Anda paham ke ape aku taip? Tak kesah la korang paham ke tak, janji aku dan lembu tu paham.

Anyway, post ini ditujukan kepade diri aku sendiri yang tak berape stabil di kala ini. Yang pasti bukan disebabkan oleh Korpus Albican la..





399

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...