Monday, August 31, 2009

Dilema Persahabatan

Dari tajuk tu sendiri aku rase korang mesti dah dapat agak ape yg aku nak tulis. Even kalo korang ni jenis yg lambat pick up, atleast mesti ade terlintas kt kepale korang, yg cerite aku ni mesti akan ade kaitan dengan persahabatan dan kekeliruan dalam perhubungan. Yer, dilema persahabatan. Keliru tentang sebuah persahabatan. Sbenarnye mmg byk kekeliruan yg sering kite hadapi dalam menjalinkan hubungan yg kite gelarkan persahabatan ini, lebih2 lagi jike melibatkan persahabatan dgn insan berlainan jantina. Kadang kala kite keliru akan tindakan kite. Aku dan die berkawan, jadi bolehkah aku melakukan ini atau itu terhadapnya? Apa perasaan die jike aku ucapkan kata2 sebegini kepadanya? Kenapa ade rase tidak senang bile melihat die rapat dgn rakan sejantinaku yg lain?

Semase di kolej dahulu, seorang pensyarahku pernah bertanyekan satu soalan kepade aku dan teman2ku..dan smpai sekarang soalan tersebut masih lagi terngiang2 di gegendang telinge ini. "bolehkah kamu berjanji dengan kawan kamu yang kamu dan die hanyelah bersahabat? Adakah kamu benar2 yakin dan pasti persahabatan tu akan kekal sebagai persahabatan sahaja..yakni tidak akan terlintas langsung di hati kamu utk mengahwininya?" Lebih kurang beginilah soalannye. Seingat aku, ketike itu ramai yg tersenyum dan mengangguk sahaja. Mungkin pada mereka soalan yang diajukan itu hanya sekadar gurauan bagi menghidupkan suasana kelas. Atau pon mereke menganggap soalan itu hanyelah sekadar soalan kosong yang tidak perlu difikirkan sgt. Tapi tidak bagi aku. Saban hari aku cube menjawab soalan itu dgn seriusnye tapi kesudahannye aku menemui jalan buntu. Semue itu tidak membantu. Akhirnye aku terpakse melakukan eksperimen ke atas diri dan kehidupanku sendiri bg mendapatkan jawapan kepade soalan tersebut. Akulah saintisnye, aku jugaklah tikus putihnye.

Hipotesis awalku adalah, "kawan hanyalah kawan, smpai bila2 pon adalah kawan dan tidak mungkin boleh menjadi pasangan hidup". Salahkah hipotesis yang aku buat? Benar atau salah sesebuah hipotesis itu tidak dapat dipastikan lagi sebelum kajian dijalankan. Tempoh masa bagi kajian ditetapkan dari mase aku mule bersekolah sehingge la aku berumahtangge kelak. Bermakne kajian ini masih lagi berjalan dan akan tetap diteruskan. Smpai bile? Aku tak tahu.

Sekali sekale pernah jugak aku terkenangkan kawan2 perempuan aku. Aku mengimbas sejauh mana hubungan kami. Ade yang rapat dgn aku a.k.a. teman tapi mesra, ade yang sekadar teman biase dan ade jugak yg berstatus "kenal2 gitu je". Mereke yang aku "kenal2 gitu" ni adelah mereke yang boleh dikatekan kenalan je la. Aku tau name die, tau kelas die dan dgn sape die slalu hang out, itu je. Jarang atau tak pernah langsung aku bercakap dgn mereke ni, dan utk berkawan rapat sudah tentulah jauh sekali. Yang sekadar teman biase ni pulak adelah mereke yg selalu berurusan dgn aku tak kirelah urusan kelas, urusan kelab atau pon urusan2 dunie yg lain. Bercakap dgn mereke ni hanye bile perlu sahaje, kalau tak faham sesuatu, kalau memerlukan sesuatu..mereke ni boleh diharap. Dan yang terakhir adelah mereke yg dipanggil teman tapi mesre ni. Kumpulan sasaran aku yang sgt2 aku takuti. Mereke ni amat rapat dgn aku, amat mudah utk mendengar keluh kesah aku serte tidak putus2 memberi dorongan dan semangat kepade aku. Pendek kate mereke ni tidak sekadar 'boleh diharap' je tetapi sgt2 diharapkan. Expectation aku terhadap mereke agak tinggi dan aku selalu mengharap sesuatu dari mereke, tak kire la ape pon, nasihat ke, kate2 semangat ke atau pon ucapan2 selamat.

Dari sinilah timbulnye dilema tersebut. Apa sebenarnya yg aku mahukan dari seorang sahabat perempuan? Adakah aku memerlukannya utk membantuku dalam pelajaran? Rasenye tidak kerane ramai lagi sahabat lelaki yg boleh membantu. Adekah aku memerlukannya sebagai seorang kaunselor atau motivator? Pun tidak jugak. Teman sebilik dan kawan2 lelaki lain rasenye sudah lebih dari cukup utk semue tu. Habis tu utk ape aku perlukan die (sahabat perempuan). Seribu satu jawapan telah aku listkan, akhirnye aku buntu kerane tidak ade satu pon yang tepat. Bantuan pelajaran, sokongan moral, pinjaman wang, belanje makan, teman bermain...segale2nye boleh aku dapat dari sahabat2 lelaki. Jadi utk ape aku memerlukan perempuan sebagai sahabat? ...

Aduh.. erm, tak kesah la. Biar pon aku tidak menemui jawapannye, aku tetap akan meneruskan 'persahabatan' ini. Tapi...for some reason, aku rase benar2 bersalah, tak tahu knp. Macamane pon, ketike bersamenye aku rase 'selese' dan 'senang' sekali. Sesuatu 'perasaan' yang tidak pernah dirasakan ketike bersame sahabat2 lelaki. Cintakah? Sayangkah? Kalau benar, bagaimane kesudahannya? Mungkinkah perkahwinan? Eh? Kate kawan je?

Kembali semule kepade tajuk asal. "adakah kawan hanyalah kawan, smpai bila2 pon adalah kawan dan tidak mungkin boleh menjadi pasangan hidup?" aku rase tidak tapi ini bukan jawapan akhir aku. Kite sering berkate "kami hanye kawan". Yer, kawan. Kawan yg sangat rapat. Tetapi kenape kadang kale kite rase sunyi bile die tiade? Kenape kite rase senang hati dgn kehadirannye? Kenape rase marah bile die rapat dgn org lain? ... adekah kite benar2 menganggap die sebagai seorang sahabat ... dan tidak lebih dari itu? Nampaknye kite mungkin telah ditipu oleh perasaan sendiri..







ps: aku tak pasti knp aku tulis semue ni..

796
77

10 comments:

Abu Huzaifah said...

wah...mmg dilema.....haha

Asip Hussin said...

ape yang ko delimekan, abu? haha

amirulhazwan said...

sip. ko nak buat nak buat novel x?
bm? bi?

Asip Hussin said...

hoho, ni perli ke ape ni? novel ek..kalo la blog post aku ni boleh dibukukan, dah boleh jadi novel kot haha

AkMaR said...

Dilema nye...
Siapalah orang yang kau dilema sgt tu..
Ada ramai ke? Bahaya ini...
Aku rasa aku termasuk dlm kategori "yg kenal gitu2 je".
Hahaha....

Asip Hussin said...

sume org nak ngaku dirinye hanye b'status 'kenal2 gitu je' pade aku, tp mcmane org2 ni boleh tau yg aku ade blog dan, then mcmane plak le aku boleh rajen nak bace or kerap komen2 kt blog dorang kalo mereke hanyelah 'kenal2 gitu je' ek?

haha~

AkMaR said...

Hahaha...
Well, aku dh check balik dh kategori2 yg kau ckp before aku post comment tu td.
Kau letak 3 kategori je:
1) kenal gitu2 and kau tau dgn sape diorag hang out etc.
2) kenal n berckp bila ada urusan kelas etc etc. bercakap bila perlu sahaja.
3) yg sgt2 diharapkan, n menyebabkan kau dilema

so, nk kata kategori ke2, mcm x sbb aku x kelas ngn kau, n aku pun xtau sgt psl urusan2 dunia kau yg lain cthnye mcm kau makan pkul brp, kau sahur pkul brp, kau suka mkn apa, etc.

yg kategori ke3 lagi la..aku sgt pasti bkn aku...

So.......
Klo ada kategori 1.5, aku dgn snang hatinye masuk situ... Hahaha...

Asip Hussin said...

ahaha. jgn amek kesah sgt la pasal mende ni. its just a blog post..yg berkaitan dgn aku.. selagi aku x mention apape yg pelik atau sgt2 mencurigekan, tak perlu la ko bersusah hati yer haha

adilahdarmawi said...

perenggan kedua: untuk berjanji mudah sungguh...untuk melaksanakan die? berat...memang berat..

Asip Hussin said...

jadi, elakkan berjanji atas sesuatu yg tidak pasti..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...