Sunday, August 9, 2009

Silent Readers

Silent reader adalah antara istilah yang digunakan oleh para blogger yang membawa arti, seseorang yg melawat atau membaca sahaja blog2 tertentu tanpa membuat sebarang tindakan susulan seperti mengomen atau memollow blog tersebut (betulkan saye jike saye silap). Kebiasaannya silent readers ni bukanlah kenalan si penulis blog tetapi sekadar pelawat yang tidak ubah seperti musafir lalu, datang tidak dijemput, pergi tidak dihalau. Umpama angin menyusuk ke jendela, tiada di mata namun tetap terasa, datangnya membawa seribu erti, perginya tidak ditangisi melainkan angin tu angin taufan.

Kadang2 aku pon termasuk dalam golongan ni. Kerane kebosanan yang melampau, satu hari aku merajinkan diri aku melawat blog2 yg ade di dunie ni. Kebiasaannye blog yang menjadi pilihan mestilah blog yang menggunakan bahasa melayu atau omputih sebagai perantaraan memandangkan aku tak paham bahase german mahu pon kadazan. Blog dari seberang pon ade jugak aku bace, tapi enggak ngerti sih, apa apaan aja yang dingomongkan. Seronok jugak bile bace karya2 orang lain. Ade yang menceritekan tentang keadaan tandas di sekolahnye, mengkhabarkan tentang kematian burung kakak tuenye, dan tidak kurang juge yang menulis kononnye die bercinta, tunangnye dibawa lari, kekasihnye sentiasa mendesaknye membeli macam2 dan sebagainye. Inilah dunia. Mungkin apa yang mereke alami tidak pernah kita rasai namun ia tidak mustahil terjadi pada kita jugak. Jadi, bile kite bace cerite-cerite, pengalaman, masalah dan care mereke menyelesaikan masalah mereke, kite sedikit sebanyak kite dapat belajar dan mungkin boleh mempraktikkanye pade mase2 yang perlu.

Mengenai blog yang aku tulis pulak, terpulanglah pade aku untuk mencorakkanye. Kisah2 yang ditulis kebanyakannye lahir dari hati dan pemikiran aku. Mungkin membosankan pade sesetengah golongan, dan mungkin memberi impak mendalam pade mereke yang lain. Inilah dunie. Macam2 org ade. Namun aku x kesah akan semue itu kerane niat aku menulis adalah untuk menghiburkan hati nan duka lara serta mengisi mase lapang. Menulis memang sangat mengembirekan aku kerana aku bebas menzahirkan apa sahaja yang terbuku melalui tulisan. Bak kate orang, dari mata terus ke hati, dan ingin aku menambah, dari hati langsung ke jari jemari. Bukan niat nak geletik hati korang, menyentuh perasaan korang mahu pun memporak-perandakan rumah tangge org. Jike ade jugak terjadi, tu masalah korang yg tak tau bawak diri, jgn babitkan aku yer. Cume yang menjadi tande tanye adelah perihal kotak2 komenku sentiasa kosong walaupon feedjit trafic aku tak pernah boring mencatatkan status2 pengunjung. Bukanlah aku mengharapkan apape, tp keraguan tu tetap ade. Akhirnye, baru aku tau, ade masalah rupenye. Terime kasih, Akmar! hehe (saje promot name). Setelah melakukan apape yang patut, rasenye da ok kot. Kite tgk je la mcmane nanti yer.

Ape yang pasti, lepas ni sape2 yg geram x dpt nak attack aku, kini tak perlu lagi menumbuk meje, merenung itik korang dgn renungan membunuh atau menggigit telinge adek anda. Aku sedie menyerah page aku untuk diconteng atau dicoretkan apa sahaje yg korang suke atau bengang. Ala, aku pon bukan sempurne sgt nak tulis mende baik2 je, mesti ade kelemahan selagi seseorang tu bergelar manusia. Maybe point aku x kene dgn citerase korang, yg tu korang punye pasal, aku malas nak layan. Janji korang bahagie, tak baik kalo over2 sgt beremosi ni. Atau pon ade sape yang rase2 nak meluahkan perasaan cin...er..er..jugak boleh berbuat demikian, nanti aku kasi no phone aku, kite bincang private di hadapan kedua orang tuamu...

Blog is just a blog. Kalau fakta benar, idea menarik dan boleh korang terime...point taken. Tapi jangan pulak kite terpedaye dengan tulisan2 mereke yang bangang, yang maen suke2 je tulis ikot sedap hati (mungkinkah aku salah seorang darinya?). Blogger2 yang taksub dgn dunie politik ni ade je cerite2 mereke, sama ada nak menegakkan keadilan mahupun menggulingkan kerajaan. Mereke yang obses dgn dunie hiburan pulak tidak habis2 memaparkan isu2 penceraian artis, pergolakan rumah tangga bintang2 ternama, pergaduhan sesama celebriti. Jage la tepi kain sendiri, haa..tengok, kain sendri berlubang pon ade yang tak perasan, kan?

Jadi sekarang semuanya terletak pada diri kita untuk menilai. Ya, memang tidak dinafikan kepesatan pembangunan ICT negare ini amat mengejutkan. Murid tahun satu 2009 tidak same dengan murid tahun satu 1996. Mereke lebih cerdik bab2 komputer ni lebih2 lagi jike melibatkan game2. Pelajar bangku sekolah rendah ini juga adakalanya lebih agresif terhadap kemajuan ini, lebih tahu mcmane nak mengekstrak maklumat dari internet ini berbanding pakcik mereke sendiri. Maklum le, lahir2 je dah ade laptop depan mate, wifi di sane sini. Tak same mase zaman kite kanak2 dulu. Dulu mane ade playstation, xbox, internet, enset dan sebagainye. Cis, bertuah punye budak...

Buruh nelayan dan juga petani, gaya hidup kini dah berubah, anak-anak terasuh mindanya, lahir generasi bijak pandai~






750

5 comments:

hAs's said...

umm,,testing2..
hehe,1st try for ur comment.

nice blog,tetiba jumpa blog ni yang slau update coz jarang orang update sokmo blog ngan entry yang hampir satu page tiap kali..
well,kip gud work ya.

AkMaR said...

Salam. Weyh, mcm mana kau blh letak gmbr kt dlm perenggan yg sama dgn text?
Aku pnya x boleh pun..
Hodoh jadinye post tu..
Cuba tgk post aku yg psl kenduri kt rmh tikah tu, yg gmbr kapal terbang ngn bendera india tu.
pening aku nk buat gmbr tu masuk dlm perenggan mcm post kau yg ni..

AkMaR said...

Wee..
Berjaya..
Trick nye waktu upload gmbr tu, layout kena choose either "right" or "left".
Aku terchoose "none".
Tu yg dok x blh nk align sama ngn perenggan tu...
Neway.. Thanks yah!

citcut said...

salam..huhuuh
aku sebenarnye,setiap kali bace post ko,aku dah type komen,pastu bler nk post,xbleh..aku type bnyk kali sbb asyik kena delete je komen aku...smpai aku sendiri fed up nk komen..T_T
tp yg bertambah peliknye aku xbtau ko plak..aku pun xtau nape aku xtny ko je trus..haha..
so,lepas ni nantikan la yer mane2 komen membunuh dr aku..hahaha
p/s: thanks akmar!

Asip Hussin said...

ko nak..membunuh aku dgn tulisan? haha..try me

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...